این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
هوش محاسباتی در مهندسی برق
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۳۱-۴۶
عنوان فارسی
کنترل پایداری خودروی الکتریکی با دو موتور محرک مستقل در محورهای جلو و عقب در جادههای لغزنده
چکیده فارسی مقاله
در سالهای اخیر روند توسعۀ خودروهای الکتریکی، شتاب بیشتری گرفته است. در این مقاله، یک روش جدید کنترلی برای حفظ پایداری خودروی الکتریکی با دو موتور محرک مستقل در محورهای جلو و عقب در جادههای لغزنده پیشنهاد شده است. در این روش کنترلی، بهمنظور جلوگیری از لغزش خودرو، یک حد بهینه برای گشتاورهای اعمالی به موتورهای جلو و عقب، متناسب با شرایط جاده تعیین میشود. بهعلاوه یک سیستم ترمز مبتنی بر کنترل فازی ارائه شده است که عملکرد خودرو را هنگام کاهش سرعت بهبود میبخشد. برای مدلسازی خودرو با دقت بالا، از مدل با سه درجه آزادی بهره برده شده است. مدلسازی چرخها نیز بر مبنای فرمول جادویی انجام شده است. بهمنظور ارزیابی کارایی روش ارائه شده، از شبیهسازی در محیط نرمافزار MATLAB/SIMULINK استفاده شده است. نتایج نشان میدهند روش کنترلی پیشنهادی بهخوبی قادر به کنترل پایداری خودروی الکتریکی در جادههای خشک و لغزنده، هنگام حرکت مستقیم، هنگام شتابگیری یا کاهش شتاب خودرو و همچنین هنگام دور زدن است؛ درنتیجه، از سُرخوردن و قفلشدن چرخهای خودرو جلوگیری میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ترمز بازیابی، خودروی الکتریکی، کنترل فازی، کنترل پایداری،
عنوان انگلیسی
Stability Control of Front and Rear Wheel Independent Drive Type Electric Vehicle on Roads with Low Friction Coefficient
چکیده انگلیسی مقاله
In recent years, the development of electric vehicles has accelerated. In this manuscript, a new control method is proposed to maintain the stability of the front and rear wheel independent drive type electric vehicle (FRID EV) on the roads with a low friction coefficient. This control method specifies an optimized bound proportionally to the state of the road’s surface for the torque values produced by the front and rear electric motors to prevent the vehicle from slipping. In addition, a fuzzy logic-based braking system is proposed to improve the vehicle performance during decelerating. The vehicle is described by the model with three degrees of freedom that provides good accuracy. The tires are modeled based on the magic formula. To evaluate the effectiveness of the proposed method, simulations have been carried out in MATLAB/SIMULINK software environment. The results show that the proposed control method can well maintain the stability of the electric vehicle on dry and slippery roads, during moving straight, accelerating or decelerating, as well as turning. As a result, the vehicle is prevented from slipping and locking the wheels.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ترمز بازیابی, خودروی الکتریکی, کنترل فازی, کنترل پایداری
نویسندگان مقاله
صاحب خانعبدال |
فارغالتحصیل کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر- دانشگاه تبریز- تبریز- ایران
محمدباقر بناءشریفیان |
استاد، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر- دانشگاه تبریز- تبریز- ایران
مهران صباحی |
دانشیار، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر- دانشگاه تبریز- تبریز- ایران
نشانی اینترنتی
https://isee.ui.ac.ir/article_26954_33de880aca42ca379982b727fc7d6771.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات