این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کارآفرینی در کشاورزی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۴۱-۱۵۶
عنوان فارسی
طراحی الگوی ذهنیت کارآفرینانه دانش آموختگان با رویکرد ساختاری تفسیری
چکیده فارسی مقاله
امروزه بیکاری از چالشهای مهم در کشورهای در حال توسعه است، از اینرو صاحبنظران معتقدند ذهنیت کارآفرینانه یکی از عواملی است که میتواند به حل چالش بیکاری کمک شایانی بکند. بنابراین هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی ذهنیت کارآفرینانه دانشآموختگان با رویکرد ساختاری تفسیری بوده است. روش تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل 10 نفر از خبرگان دانشگاهی و کارآفرینان موفق استان سیستان و بلوچستان بوده است. برای شناسایی مولفههای ذهنیت کارآفرینانه دانشآموختگان از مصاحبه با خبرگان و برای طراحی الگو از روش مدلسازی ساختاری تفسیری با نرمافزار اکسل استفاده شده است. نتایج نشان داد الگوی ذهنیت کارآفرینانه دانشآموختگان دارای 4 سطح است که مولفههای (شناسایی فرصتهای ناشی از تغییرات فناوری، توانایی استفاده از فرصتهای بالقوه، توانایی ارائه ایدههای جدید، ایجاد فضا جهت بکارگیری فرصتهای کارآفرینانه، خودکارآمدی کارآفرینانه) در سطح اول و مولفههای (نگرش کارآفرینانه، تابآوری، کنترل درونی، انگیزه، اعتماد به نفس، ریسکپذیری، الهام بخشی) در سطح دوم و مولفههای (نیاز به موفقیت، آیندهنگری، تمایل به آزادی عمل) در سطح سوم و مولفه آموزش کارآفرینی در سطح چهارم قرار دارند و مولفه آموزش کارآفرینی در خوشه مستقل، مولفه توانایی استفاده از فرصتهای بالقوه در خوشه وابسته و مولفههای (شناسایی فرصتهای ناشی از تغییرات فناوری، توانایی ارائه ایدههای جدید، نگرش کارآفرینانه، ایجاد فضا جهت بکارگیری فرصتهای کارآفرینانه، خودکارآمدی کارآفرینانه، تابآوری، کنترل درونی، انگیزه، اعتماد به نفس، نیاز به موفقیت، آیندهنگری، ریسکپذیری، تمایل به آزادی عمل، الهام بخشی) در خوشه پیوندی قرار گرفتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذهنیت کارآفرینانه، دانش آموختگان، تحلیل محتوا، ساختاری تفسیری،
عنوان انگلیسی
Designing an Entrepreneurial Mindset Model for Graduates According to an Interpretive-Structural Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Nowadays, unemployment is regarded as one of the major challenges in developing countries; therefore, experts believe that entrepreneurial Mindset may be the factor that can cope with the unemployment challenge. Then, this study aimed to develop the model of entrepreneurial Mindset for graduates according an interpretative-structural approach. In this regard, the applied and descriptive-correlation method was used and the statistical population included 10 academic experts and successful entrepreneurs of Sistan and Baluchistan province. Interviews with experts were used to identify the components of the entrepreneurial Mindset of graduates, and the interpretive-structural modeling method with Excel software was used to develop the model. The results indicated that the entrepreneurial Mindset model for graduates has 4 levels, including the components (recognition of opportunities caused by technological changes, the ability to use potential opportunities, the ability to present new ideas, providing environment to use entrepreneurial opportunities, entrepreneurial self-efficacy) in the first level and the components (entrepreneurial attitude, resilience, internal control, motivation, self-confidence, risk-taking, inspiration) in the second level and the components (need for success, foresight, desire for freedom of action) in the third level and the entrepreneurship education component is in the fourth level and the entrepreneurship education component in the independent cluster, the component of the ability to use potential opportunities in the dependent cluster and the components (recognition of opportunities provided by technological changes, the ability to present new ideas, entrepreneurial attitude, providing environment to use entrepreneurial opportunities, entrepreneurial self-efficacy,
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ذهنیت کارآفرینانه, دانش آموختگان, تحلیل محتوا, ساختاری تفسیری
نویسندگان مقاله
سمیه پرنیان |
دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی،آزادشهر،ایران.
صدیقه امینیان |
استادیار گروه علوم اجتماعی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
رضا یازرلو |
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران.
علیرضا اسماعیلی |
استادیار گروه علوم اجتماعی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
نشانی اینترنتی
https://jead.gau.ac.ir/article_6138_0fafd558821f5e657e4815a14b5ded67.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات