این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
حقوق اداری
، جلد ۱۰، شماره ۳۴، صفحات ۶۱-۸۳
عنوان فارسی
الزامات ممیزی دهه ۱۳۶۰ بر فیلمهای مهرجویی، بیضایی و کیارستمی در قاب حقوق اداری
چکیده فارسی مقاله
با پیروزی انقلاب اسلامی و علیرغم تغییر قوانین و میل به آزادی خواهی، ممیزی فیلم در آثار سینمایی اعمال شده است. در این مقاله، نسبت ممیزی فیلمهای برجسته دهه 1360 از کارگردانان شاخص (داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی و عباس کیارستمی) با حقوق اداری وقت، تحلیل و داوری شد. در سالهای 1357 تا 1369 که نظام جدید حقوقیِ کشور در حال استقرار و تثبیت بوده، مقررات در حوزه سینما و ممیزی فیلم نیز اجرا میشد و فیلمهایی از فیلمسازان مزبور، به ممیزی مبتلا شدند. چنانکه «مدرسهای که میرفتیم» از داریوش مهرجویی به دلیل نقد شرایط موجود با استفاده از مشابهتسازی تاریخی، «باشو غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی به علت استفاده از بازیگر زن، اعطای نقش محوری به او و نمایش تصویری متفاوت از دفاع مقدس، و «مشق شب» از عباس کیارستمی به جهت تصویر انتقادی از نظام آموزش و پرورش کشور، دچار ممیزی شدند. اما نتیجه تطبیق ممیزی این فیلمها با موازین حقوقی، حکایت از این دارد که ممیزیهای صورتگرفته، انطباقی با حقوق اداری وقت نداشته، ایرادات بلاوجه بوده و ممیزان آن دهه با معیارها و مصلحت اندیشیهای فراحقوقی، حکم به ممیزی و توقیف این آثار دادهاند. لذا آییننامههای نظارت بر نمایش فیلم مصوب 1344 و 1361 نقض شدهاند. امری که عمر مفید کاری این سینماگران را کاهش و مسیر فیلمسازیشان را تغییر داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حقوق اداری سینما، بهرام بیضایی، ممیزی فیلم، داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی
عنوان انگلیسی
Censorship Requirements of 1980s of Iran on films of Mehrjui, Beyzai and Kiarostami in the framework of administrative law
چکیده انگلیسی مقاله
With the victory of the Islamic revolution and despite the change the laws and the desire for freedom, film censorship has been applied to Cinematic works. In this article, the censorship ratio of prominent films of the 1980s, including the works of prominent directors: Dariush Mehrjui, Bahram Beyzai and Abbas Kiarostami, with the administrative law of the 1980s, was analyzed and judged. At the beginning of the revolution, in the years 1979 to 1991, when the new legal system was being established and stabilized in the country, regulations were implemented in the field of cinema and film censorship, and the films of the aforementioned filmmakers were subject to censorship. For example,"The school we went to" by Mehrjui because of the criticism of the existing conditions using historical similes, "Bashu, the Little Stranger" by Beyizai due to the use of woman artist and her central role and showing a different image of the holy defense."Homework" by Kiarostami due to its critical portrayal of the education system. But the result of comparing the film censorship with the legal standards indicates that the censorships that were conducted did not comply with the administrative law, there were unreasonable objections, and the Censors of that decade, with extra-legal criteria and expediency, ruled on the censorship of these works. Therefore, the regulations for monitoring film screenings approved in 1965 and 1983 have been violated. This reduced the working life of these cinematographers and changed the direction of their filmmaking.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cinema Administrative Law, Bahram Beyzai, Film Censorship, Dariush Mehrjui, Abbas Kiarostami
نویسندگان مقاله
امیرحسین سلیمیان | amirhosein salimyan
وحید آگاه | vahid Agah
نشانی اینترنتی
http://qjal.smtc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1009-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات