این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۳۶، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی تأثیر حمایت سازمانی بر تعهد سازمانی با نقش میانجی عزت نفس سازمانی
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر حمایت سازمانی بر تعهد سازمانی با نقش میانجی عزت نفس سازمانی است. طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش از نوع کمّی و به شکل توصیفی-پیماشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت پخش اطلس دینا (منطقه شمال غرب) بوده است. نحوۀ نمونهگیری به صورت طبقهای تصادفی و قابلدسترس از جامعه آماری بوده است. در این پژوهش، از ابزار پرسشنامه و از نظرات 186 نفر از جامعه آماری برای گردآوری دادهها استفاده شده است. برای بررسی روابط بین متغیرها نیز چندین فرضیه ارائه شده است که به روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین، از نرمافزارهای SPSS و SmartPLS برای نتایج و تفسیر فرضیهها استفاده شده است. یافتهها: حمایت سازمانی بر عزت نفس سازمانی و تعهد سازمانی تاثیر مثبت و معنادار داشته است. از سوی دیگر، عزت نفس سازمانی بر تعهد سازمانی تاثیر مثبت و معنادار داشته است. در نهایت، خروجیها نشان دادند که عزت نفس سازمانی رابطه بین حمایت سازمانی و تعهد سازمانی را به صورت مثبت و معنادار میانجیگری میکند. همچنین، در بین ابعاد تعهد سازمانی، تعهد عاطفی بیشترین اثرپذیری را از متغیرهای عزت نفس و حمایت سازمانی پذیرفته است. بهطور کلی، حمایت و عزت نفس سازمانی به بهبود تعهد در شرکت پخش اطلس دینا منجر میشود. ارزش/ اصالت پژوهش: بررسی نقش میانجی عزت نفس سازمانی در رابطه بین حمایت سازمانی و تعهد سازمانی که پیش از این مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته بود، دیدگاه جدیدی برای سازمانها ایجاد میکند که در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت و از این طریق میتوان تعهد را در شرکتها و سازمانها توسعه بخشید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حمایت سازمانی، عزت نفس، تعهد سازمانی، تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری.
عنوان انگلیسی
The Impact of Organizational Support on Organizational Commitment with the Mediating Role of Organizational Self-Esteem
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: The purpose of this study was to investigate the effects of organizational support on organizational commitment with the mediating role of organizational self-esteem. Methodology: This research was quantitative and used descriptive survey. The statistical population of the study included all employees of the distribution firm of Atlas Dina (Northwest Region). The sampling method was a random and accessible stratum of the statistical population. A questionnaire was used and the opinions of 186 people from the statistical population were used to collect data. To investigate the relationships among variables, several hypotheses were presented which were evaluated by structural equation modeling. Also, SPSS and SmartPLS tools were used to conclude and interpret the hypotheses. Findings: Results show that organizational support has a positive and significant effect on organizational self-esteem and organizational commitment. On the other hand, organizational self-esteem has a positive and significant effect on organizational commitment. Finally, we concluded that organizational self-esteem positively and significantly mediates the relationship between organizational support and organizational commitment. Also, the variables of organizational self-esteem and organizational support have the greatest impact on emotional commitment among the dimensions of organizational commitment. In general, organizational support and self-esteem lead to improved commitment in Atlas Dina Firm. Originality: No researcher has previously Investigated the mediating role of organizational self-esteem in the relationship between organizational support and organizational commitment, which creates a new perspective for organizations; however, as evaluated in this study, it can bring about organizational development through commitment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Organizational Support, Self-Esteem, Organizational Commitment, Emotional Commitment, Continuous Commitment, Normative Commitment.
نویسندگان مقاله
محمدحسین قاسمزاده | Mohammad Hossein Ghasemzadeh
Faculty of Economics and Management, Tabriz University, Tabriz, Iran.
دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
محمد فاریابی | Mohammad Faryabi
Department of Management, Faculty of Economics and Management, Tabriz University, Tabriz, Iran.
گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-5121-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات