این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر ترسیم و اجرای نقشه مفهومی به روش گروهی با رایانه بر تفکر واگرا دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نقشه مفهومی یکی از روش های تاثیر گذار در تکامل آموزش پزشکی است که موجب توسعه یادگیری حل مسئله، مهارت های گروهی و خلاقیت  می شود. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر ترسیم و اجرای نقشه مفهومی  به روش گروهی با رایانه بر تفکر واگرا دانشجویان پرستاری بود. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع تجربی و نمونه گیری بصورت تمام شماری بود. 102 نفر از دانشجویان رشته پرستاری در این مطالعه مشارکت داشتند.  با استفاده از روش تخصیص تصادفی  51 نفر در گروه مداخله  و 51 نفر درگروه مقایسه قرارگرفتند. طرح مداخله ترسیم و ارائه نقشه مفهومی به روش گروهی با استفاده از نرم افزارMind Mapper در طی 7 جلسه 90 دقیقه ای انجام شد. برای سنجش تفکر واگرای دانشجویان از پرسشنامه پیتر هانی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار  SPSS ورژن 22 انجام گرفت. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره تفکر واگرای دانشجویان در گروه مداخله قبل(5.68±1.22)، بعد(8.23 ± 1.35) و یک ماه(8.70 ± 1.18) بعد از مداخله بود. میانگین و انحراف معیار نمره تفکر واگرای دانشجویان در گروه کنترل قبل(3.41 ± 0.66 ) ، بعد (3.41 ± 0.66)  و یک ماه (3.33 ± 0.62) بعد از مداخله بود که تفاوت معناداری بین گروه مداخله و کنترل از لحاظ تفکر واگرا وجود داشت(P< 0.001). نتیجه گیری: میانگین نمره تفکر واگرای دانشجویان در گروه مداخله به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود که نشان از تاثیر مثبت ترسیم و اجرای نقشه مفهومی به روش گروهی با رایانه دارد لذا پیشنهاد می شود از این روش دانشجو محور درفرایند یاددهی و یادگیری در برنامه های آموزش عالی استفاده شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقشه مفهومی، رایانه، تفکر واگرا، پرستار

عنوان انگلیسی Survey the effect of drawing and implementing of concept map in a group method with a computer on the divergent thinking of nursing students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Concept map is one of the effective methods in the evolution of medical education, which leads to the development of learning problem solving, group skills and creativity. The purpose of this study was to determine the effect of drawing and implementing of concept map in a group method with a computer on the divergent thinking of nursing students. Materials and methods: The present study was experimental and population enter to study in consensus method. 102 nursing students participated in this study. Using the random allocation method, 51 people were in the intervention group and 51 people were in the comparison group. The intervention plan of drawing and presenting a concept map was done in a group method using Mind Mapper software during 7 sessions that each session was 90 minutes. Peter Hani's questionnaire was used to measure students' divergent thinking. Data analysis was done using SPSS version 22 software. Findings: The mean and standard deviation of divergent thinking scores of students in the intervention group were 5.68 ± 1.22, 8.23 ± 1.35 and 8.70 ± 1.18 before, after and one month after the intervention. The mean and standard deviation of divergent thinking scores of students in the control group were 3.41 ± 0.66, 3.41 ± 0.66 and 3.33 ± 0.62 before, after, and one month after the intervention, and there was a significant difference between the intervention and control groups in terms of divergent thinking. (P< 0.001). Conclusion: The average of divergent thinking score of the students in the intervention group was significantly higher than the control group, which shows the positive effect of drawing and implementing a concept map in a group method with the computer, so it is suggested to use this student-centered method in the teaching and learning process in higher education program.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله concept map, computer, convergent thinking, nursing

نویسندگان مقاله سید ذاکر سعیدی نژاد | sayed zaker saeidinejad
1- استادیار، گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران

سلیمان افروغی | solayman afrogi
2- دانشیار، گروه آمار زیستی،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج،یاسوج،ایران

حبیب اله رضایی | Habibolah Rezaei
3- دانشیار، آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران

سیدمجید خاضع | sayed majid khaze
4- کارشناس ارشد، روان پرستاری،دانشکده پرستاری،دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، یاسوج

یحیی خشنود مطلق | yahya khoshnoud motlagh
5- کارشناس ارشد، پرستاری اورژانس ،دانشکده پرستاری،دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، یاسوج

میلاد امیری | milad amiri
6- کارشناس ارشد، روان پرستاری،دانشکده پرستاری،دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، یاسوج

ملیحه عباسی | malihe abasi
7- کارشناس ارشد، پرستاری مراقبت های ویژه ،دانشکده پرستاری،دانشگاه آزاد بندرگز، گلستان

امین حق گو | amin haghgoo
8- کارشناس ارشد، آموزش روان پرستاری،مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی سلامت،دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2682-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات