این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۱-۱۷
عنوان فارسی
طراحی الگوی آموزش سلامت جنسی در برنامههای تلویزیونی با روش نظریه داده بنیاد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: جامعه ایران شاهد تحولات گسترده در ساحت فرهنگ جنسی بوده است که منجر به گسترش آسیبهای جنسی و تهدید سلامت خانواده شده است. پژوهش حاضر باهدف ارائۀ الگوی آموزش سلامت جنسی در برنامههای تلویزیونی از دیدگاه کارشناسان انجام گردید. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی است که با روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل متخصصین حوزههای مختلف پزشکی، روانشناسی، جامعهشناسی، دینی و رسانهای بودند که در سال 1401-1400 با روش نمونهگیری هدفمند طبقهای انتخاب شدند. انتخاب نمونهها تا اشباع نظری ادامه داشت. حد اشباع نظری در این پژوهش 31 تن بود. جمعآوری دادهها با مصاحبههای نیمه ساختاریافته و تحلیل آن ها، با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. برای سنجش روایی یافتهها از چهار معیار شامل مقبولیت، قابلیت انتقال، قابلیت اطمینان و قابلیت تأیید و برای سنجش پایایی مصاحبهها از روش توافق درون موضوعی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرمافزار ATLAS.ti 8 انجام شد. یافتهها: الگوی آموزش سلامت جنسی در 6 کد انتخابی تحتعنوان مؤلفههای (شرایط علی، زمینه، پدیده، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها) و 22 کد محوری و 76 کد باز شناسایی شد. نتیجهگیری: الگوی نهایی بیانگر این است که از 6 کد انتخابی و 22 کد محوری میتوان آموزش برنامه سلامت جنسی از طریق تلویزیون را فراهم نمود. لذا پیشنهاد میشود مدیران، برنامهسازان و دستاندرکاران تولید برنامههای سلامت جنسی تلویزیونی با در نظر گرفتن الگوی طراحی شده، اقدامات ضروری در راستای آموزش سلامت جنسی به عمل آورند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت جنسی، آموزش سلامت، تلویزیون، نظریه داده بنیاد.
عنوان انگلیسی
Designing the Sexual Health Education Model in Television Programs with the Method of Grounded Theory
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Iranian society has seen extensive developments in the field of sexual culture, which has led to the spread of sexual injuries and threats to family health. The present study was conducted with the aim of presenting the model of sexual health education in television programs from the experts' point of view. Methods: This research is a qualitative study that was conducted with the Grounded Theory method. The studied population included experts in various fields of medicine, psychology, sociology, religion and media, who were selected in 2021-2022 by stratified purposeful sampling method. The selection of samples continued until theoretical saturation. The theoretical saturation limit in this research was 31 people. Data collection was done with semi-structured interviews and their analysis, with open, central and selective coding method. To measure the validity of the findings, four criteria including credibility, generalizability, reliability and verifiability were used, and to measure the reliability of the interviews, the intra-subject agreement method was used. Data analysis was done using ATLAS.ti 8 software. Results: The model of sexual health education was identified in 6 selective codes under the title of components (causal conditions, context, phenomena, intervening conditions, strategies and consequences) and 22 axial codes and 76 open codes. Conclusions: The final model shows that through 6 selective codes and 22 axial codes, sexual health program training can be provided through television. Therefore, it is suggested that managers, programmers and producers of TV sexual health programs taking into account the designed model, take necessary measures in the direction of sexual health education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Sexual Health, Health Education, Television, Grounded Theory.
نویسندگان مقاله
حمدالله باستی | hamdollah Basti
Islamic Azad University
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، گروه ارتباطات و رسانه، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
محمد سلطانی فر | Mohammad Soltanifar
Islamic Azad University
دانشیار،گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
محمد مهدی لبیبی | mohammad mehdi labibi
Islamic Azad University
استادیار، گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-2106-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات