این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات تفسیری، جلد ۱۴، شماره ۵۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی اقوال و نقد انظار از مقتسمین و عضین در سوره حجر
چکیده فارسی مقاله اهتمام نوشتار حاضر، بررسی مصداق دو گروه «مقتسمین» و «عضین» که از آیات چالش‌برانگیز قرآن است می‌باشد. مفسران در پی تشخیص مصداق این دو واژه دیدگاه‌های مختلفی را بیان کرده‌اند که می‌توان چنین خلاصه کرد: برخی منظور از «مقتسمین» و «عضین» را یهود و نصاری می‌دانند که قرآن را تقسیم نموده و به آیات موافق عقایدشان ایمان آوردند و به آنچه مخالف عقایدشان بود کافر شدند. عده‌ای دیگر مصداق آن دو را مشرکان قریش می‌دانند که قرآن را تقسیم و بخشی را سحر، کهانت، افسانه‌ی گذشتگان و بخشی را ساختگی دانستند. یا مشرکانی که بر این باور بودند افترائاتی به قرآن وارد است و به تقسیم و تجزیه احکام قرآن پرداختند. برخی دیگر از مفسران بدون توجه به سیاق آیات، مصداق آن دو را قوم حضرت صالح (ع) معرفی می‌کنند. در این مقاله کوشش شده است تا با روش توصیف و تحلیل محتوا، دیدگاه‌های مختلف در مورد مصداق «مقتسمین» و «عضین» نقد و بررسی شود. حاصل پژوهش نشان داد که این دو واژه با هم ارتباط مفهومی دارند و مصداق آنان کفار قریش اند؛ همان گروهی که در طول رسالت پیامبر (ص) به رهبری ولیدبن مغیره به آزار و اذیت او پرداختند و قرآن از آنان به «مستهزئین» یاد می‌کند.اهتمام نوشتار حاضر، بررسی مصداق دو گروه «مقتسمین» و «عضین» که از آیات چالش‌برانگیز قرآن است می‌باشد. مفسران در پی تشخیص مصداق این دو واژه دیدگاه‌های مختلفی را بیان کرده‌اند که می‌توان چنین خلاصه کرد: برخی منظور از «مقتسمین» و «عضین» را یهود و نصاری می‌دانند که قرآن را تقسیم نموده و به آیات موافق عقایدشان ایمان آوردند و به آنچه مخالف عقایدشان بود کافر شدند. عده‌ای دیگر مصداق آن دو را مشرکان قریش می‌دانند که قرآن را تقسیم و بخشی را سحر، کهانت، افسانه‌ی گذشتگان و بخشی را ساختگی دانستند. یا مشرکانی که بر این باور بودند افترائاتی به قرآن وارد است و به تقسیم و تجزیه احکام قرآن پرداختند. برخی دیگر از مفسران بدون توجه به سیاق آیات، مصداق آن دو را قوم حضرت صالح (ع) معرفی می‌کنند. در این مقاله کوشش شده است تا با روش توصیف و تحلیل محتوا، دیدگاه‌های مختلف در مورد مصداق «مقتسمین» و «عضین» نقد و بررسی شود. حاصل پژوهش نشان داد که این دو واژه با هم ارتباط مفهومی دارند و مصداق آنان کفار قریش اند؛ همان گروهی که در طول رسالت پیامبر (ص) به رهبری ولیدبن مغیره به آزار و اذیت او پرداختند و قرآن از آنان به «مستهزئین» یاد می‌کند.اهتمام نوشتار حاضر، بررسی مصداق دو گروه «مقتسمین» و «عضین» که از آیات چالش‌برانگیز قرآن است می‌باشد. مفسران در پی تشخیص مصداق این دو واژه دیدگاه‌های مختلفی را بیان کرده‌اند که می‌توان چنین خلاصه کرد: برخی منظور از «مقتسمین» و «عضین» را یهود و نصاری می‌دانند که قرآن را تقسیم نموده و به آیات موافق عقایدشان ایمان آوردند و به آنچه مخالف عقایدشان بود کافر شدند. عده‌ای دیگر مصداق آن دو را مشرکان قریش می‌دانند که قرآن را تقسیم و بخشی را سحر، کهانت، افسانه‌ی گذشتگان و بخشی را ساختگی دانستند. یا مشرکانی که بر این باور بودند افترائاتی به قرآن وارد است و به تقسیم و تجزیه احکام قرآن پرداختند. برخی دیگر از مفسران بدون توجه به سیاق آیات، مصداق آن دو را قوم حضرت صالح (ع) معرفی می‌کنند. در این مقاله کوشش شده است تا با روش توصیف و تحلیل محتوا، دیدگاه‌های مختلف در مورد مصداق «مقتسمین» و «عضین» نقد و بررسی شود. حاصل پژوهش نشان داد که این دو واژه با هم ارتباط مفهومی دارند و مصداق آنان کفار قریش اند؛ همان گروهی که در طول رسالت پیامبر (ص) به رهبری ولیدبن مغیره به آزار و اذیت او پرداختند و قرآن از آنان به «مستهزئین» یاد می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مقتسمین، عضین، مستهزئین، ولیدبن مغیره، سوره حجر.

عنوان انگلیسی Examining the sayings and critiques of the viewers of the Muqtasmin and theAzin in Surah Al-Hijr
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present article is to examine the example of the two groups of "Muqtasmin" and "Azin" which is one of the challenging verses of the Qur'an. Following the recognition of the meaning of these two words, the commentators have expressed different views which can be summarized as follows: Some consider the meaning of "Muqtasmin" and "Adzin" to be Jews and Christians who divided the Qur'an into verses. They believed according to their beliefs and disbelieved in what was contrary to their beliefs. Others consider the example of the two as a tribe of Quraysh who divided the Qur'an and considered part as magic, priesthood, myth of the past and part as fabricated. Some other commentators, regardless of the context of the verses, introduce the example of the two as the people of Saleh (AS).The result of the research showed that these two words are conceptually related to each other and their examples are the infidels of Quraysh; The same group that persecuted the Prophet (PBUH) during the mission of the Prophet (PBUH) under the leadership of Walid Ibn Mughira, and the Qur'an calls them "the mockers ".
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Muqtasmin, Azin, the mockers, Walid Ibn Mughira , Surah Al-Hijr

نویسندگان مقاله مرتضی حاتمی نسب |
دانشگاه علوم و معارف

روح الله محمدی |
دانشگاه علوم و معارف


نشانی اینترنتی http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1730-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات