این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلد ۵۴، شماره ۲، صفحات ۶۹-۷۷

عنوان فارسی بررسی شیوع افسردگی و ارتباط آن با شاخص های دموگرافیک دانش آموزان دبیرستانی تهران، ۷۳-۱۳۷۲
چکیده فارسی مقاله براساس پژوهش مشاهده ای مقطعی و بمنظور تعیین شیوع افسردگی در بین دانش آموزان دبیرستانی تهران، پرسشنامه آزمون افسردگی Beck در بین 1478 نفر دانش آموز مناطق 19 گانه تهران توزیع و تکمیل گردید و از تحلیل اطلاعات جمع آوری شده نتایج زیر بدست آمد: 11/4% از دانش آموزان علائم افسردگی مرزی، 12/6% علائم افسردگی متوسط و 4/2% علائم افسردگی شدید و 0/4% علائم افسردگی خیلی شدید داشتند که شیوع علائم افسردگی با افزایش سن دانش آموزان رابطه داشت. درجه شیوع افسردگی دختران بیش از پسران و به نسبت 1/4 به 1 بود. دانش آموزان گروه ریاضی فیزیک کمترین و دانش آموزان گروه فرهنگ و ادب بیشترین شیوع علائم افسردگی را واجد بودند. از نظر نوع مدرسه، دانش آموزان شاغل به تحصیلی در مدارس شاهد و نمونه کمترین و دانش آموزان شاغل به تحصیل در مدارس شبانه بیشترین شیوع علائم افسردگی را داشتند در این پژوهش رابطه ای بین افسردگی دانش آموزان و شغل والدین آنها مشاهده نگردید در حالیکه تحصیلات بالاتر والدین باعث کاهش محسوس افسردگی فرزندان می گردید. سرانجام افراد ساکن در منازل رهنی و اجاره ای در قیاس با افراد ساکن در منزل شخصی از شیوع بالاتری از علائم افسردگی برخوردار بودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Survey on prevention of depression and it relation to demographic indicators among high school students of Tehran, 1372-73
چکیده انگلیسی مقاله In order to determine the prevalence of depression among high school students of Tehran, the Beck depression test questionnaire was distributed among 1478 students of Tehran 19 districts, using a methodical approach. Data gathered after completion of the forms showed the following results: 11.4% of the students were on the border line of affliction, 12.6% had a medium degree of disorder, 4.2% suffered from a severe level and 0.4% showed a much higher degree of depression. The older these students were, the more prevalent was the depression among them. The girls showed a higher degree of disorder than the boys at a 1.4 to 1 ratio. The lowest degree was found among students of mathematics, whereas the students of literature showed the highest level. The rate was much lower among students of Shahed schools than that observed among students of evening classes. The research showed no relationship between the students depression and their parents profession. However, the higher level of parents' education was associated with lower levels of depression among their children. Finally, lower levels of disorder was observed among residents of private housings in comparison to what was found among students residing in leased or mortgaged dwellings
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمدعلی نوربالا | a nourbala


فرشاد شاددل |



نشانی اینترنتی http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-1684&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات