این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۱۶۳-۱۷۶
عنوان فارسی
بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به رسانه جمعی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: اعتیاد به رسانههای جمعی، یکی از آسیبهای جدی در قرن اخیر است که ابزارهای متعددی برای سنجش آن طراحی و روانسنجی شدهاند. با توجه به نقاط قوت و ضعف هرکدام از ابزارها، ابزاری موردنیاز است که با فرهنگ ایران همخوانی داشته باشد تا در پژوهشهای ایرانی بهکار گرفته شود. از این رو در مطالعه حاضر، پرسشنامه ساهین، ترجمه و روانسنجی گردید. مواد و روشها: مطالعه حاضر روی دانشآموزان 12-18 سال مشغول به تحصیل در مدارس شهرستان سپیدان استان فارس سال 1399 انجام شد. روایایی و پایایی پرسشنامه مذکور پس از ترجمه و بازترجمه با روایی صوری و محتوایی کیفی و کمی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، آلفای کرونباخ، امگای مکدونالد و آزمون- بازآزمون مورد روانسنجی قرار گرفت. یافتهها: در مرحله ترجمه و روایی صوری کیفی، تغییراتی در گویهها اعمال شدند. ضرایب اهمیت همه گویهها بالاتر از 1/5 بودند اما در روایی محتوایی، ضرایب CVI برخی گویهها پایین بود که پس از اعمال تغییرات، ضرایب آنها به بالاتر از 0/7 تغییر یافت. در ارزیابی CVR گویه 4 عدد بحرانی کمتر از نمودار لاوشه را احراز کرد و از پرسشنامه حذف گردید و تعداد 28 گویه وارد تحلیل عاملی شدند. تحلیل عاملی اکتشافی، گویهها را در چهار عامل قرار داد و تحلیل عاملی تأییدی، مؤید برازش مدل 4 عاملی بود. نتیجهگیری: پرسشنامه اعتیاد به رسانه جمعی ساهین در جامعه دانشآموزان ایرانی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بود و بهنظر میرسد برای ارزیابی اعتیاد به رسانه جمعی در جامعه نوجوانان ابزار مناسبی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتیاد به رسانه های جمعی، نوجوانان، روایی، پایایی،
عنوان انگلیسی
Assessment of Psychometric Properties of Social Media Addiction Scale
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Social media addiction is one of the serious problems in the recent century that numerous scales and questionnaires have been designed to measure it. Considering the strengths and weakness of each tool, it is necessary to have a reliable and valid tool which is compatible with Iranian culture. Therefore, in the present study, Sahin’s questionnaire was translated and its psychometric properties was assessed. Materials and Methods: It is a methodological study on 12-18 years old high school students at Sepidan. The questionnaire was translated and re-translated by experts and its psychometric properties were assessed using qualitative and quantitative content and face validity, exploratory and confirmatory factor analysis, McDonald’s omega, Cronbach’s alpha and also test-re-test. Results: During translation and qualitative face validity, some changes were made in the scale items. The Importance Score of all items were higher than 1.5. But in content validity, the CVI of some items were low that after some revision they changed to 0.7 and higher. In assessing Content Validity Ratio of items, the item number 4 achieved a critical number less than the Lawshe table and was omitted. Therefore 28 items entered in factor analysis. Exploratory factor analysis categorized the items into 4 subdomains and the confirmatory factor analysis confirmed fitness of the model. Conclusion: Sahin’s social media addiction scale (2018) had a good validity and reliability in the Iranian students and it seems to be an appropriate tool for assessing social media addiction in adolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اعتیاد به رسانه های جمعی, نوجوانان, روایی, پایایی
نویسندگان مقاله
فاطمه شیرازی |
استادیار مرکز تحقیقات روانجامعهنگر، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
نوراله زاهدیان نصب |
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
آزیتا جابری |
استادیار مرکز تحقیقات روانجامعهنگر، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
https://jsums.medsab.ac.ir/article_1554_7693882a3db0d8b38bfca4e963f0a7f9.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات