این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۲۰۸-۲۲۱
عنوان فارسی
مقایسه کارشناسی ارشد رشته اتاق عمل در ایران و استرالیا: مطالعه توصیفی- تطبیقی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد اتاق عمل، با توجه به نوپا بودن رشته، نیاز به ارزیابی مداوم، تضمین کیفیت و ارتقا دارد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد رشته اتاق عمل ایران و دانشگاههای منتخب استرالیا است. مواد و روشها: دادههای لازم این مطالعه تطبیقی، از طریق جستجوی گسترده در وبسایتهای دانشگاههای ملبورن، آدلاید و لاتروب و مکاتبه با آنها، پایگاههای انگلیسی و فارسی بین سالهای 2000 تا 2020 جمعآوری شده است. مدل چهار مرحلهای جرج بردی برای ارزیابی برنامههای درسی استفاده شد. یافتهها: مهمترین ویژگی برنامه ارشد در استرالیا، نداشتن آزمون ورودی، تحصیل به دو صورت تماموقت و نیمهوقت، تجربه حداقل دو سال کار در اتاق عمل، واحدهای درسی بیشتر و انعطاف در انتخاب دروس بود در حالی که در ایران، شرکت در آزمون سراسری، توجه نکردن به سابقه کاری در اتاق عمل و درج نشدن گرایش یا تخصص در دانشنامه فارغالتحصیلان ارشد و تحصیل بهصورت تماموقت از خصوصیات برنامه ارشد اتاق عمل بود. نتیجهگیری: مقایسه نظام آموزشی ایران و استرالیا، بیانگر تفاوتهایی در برنامه آموزشی دو کشور بود. بهمنظور رفع نواقص و ارتقای رشته در ایران به مسئولان برنامهریزی، توجه به تجربه کار بالینی، استفاده از ظرفیت واحد انتخابی- تخصصی و پایاننامه در راستای تخصصی شدن، روشهای مختلف تحقیق و ارائه برخی دورههای خاص به صورت مجازی توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مطالعه تطبیقی، کارشناسی ارشد، کوریکولوم، اتاق عمل،
عنوان انگلیسی
Comparison of Operating Room Master of Science in Iran and Australia: A Descriptive-Comparative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The curriculum of Operating Room Master of Science in Iran is novel, so it requires constant evaluation as well as quality assurance and promotion. The present study aimed to comparing the curricula of Master of Science in Operating Room in Iran and Master of Perioperative Nursing in selected Australian universities. Materials and Methods: Necessary data was collected through an extensive search in Websites of universities of Melbourne, Adelaide and Latrobe and correspondence with them, English and Persian databases between 2000 -2020. The four-step model of George Beredy was used to assessment the curriculum. Results: The most important characteristics of the Australian postgraduate Curricula were lack of entrance exams, full-time and part-time education, at least two years of nursing work experience in operating rooms as a licensed practical nurse. The number of courses was more with flexibility in choosing courses. While in Iran Taking the Iranian University Entrance Exam, non-consideration of operating room work experience, and not entering the orientation or specialization in the graduate encyclopedia, Full-time education were features of the senior operating room curriculum. Conclusion: Comparing Iranian and Australian educational systems revealed a significant difference in programs and Curricula offered in both countries. In order to eliminate the shortcomings and promote the field in Iran, it is recommended to the planning officials, to pay attention to the clinical work experience, to use the capacity of the selective-specialized unit and the dissertation in order to become specialized, different research methods and to offer some special courses in virtual form.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مطالعه تطبیقی, کارشناسی ارشد, کوریکولوم, اتاق عمل
نویسندگان مقاله
فاطمه وافی ثانی |
کارشناس ارشد اتاق عمل، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.
سید علیرضا محمد دوست |
کارشناس ارشد پرستاری، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.
محمد حسین زاده حصاری |
کارشناس هوشبری، دپارتمان اتاق عمل, بیمارستان هاشمینژاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
رقیه زردشت |
دانشیار گروه آموزشی اتاق عمل و هوشبری، مرکزتحقیقات سلامت سالمندان، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
نشانی اینترنتی
https://jsums.medsab.ac.ir/article_1542_5eb773aa73ef1b39c56a359b53d0d878.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات