این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۳۱۹-۳۳۲

عنوان فارسی پیش‌بینی قلدری سایبری بر اساس عدم بازداری آنلاین و پذیرش ادراک شده مادران با نقش میانجی ثبات هیجانی: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: قلدری سایبری هر ساله در بین نوجوانان به عنوان بیشترین کاربران اینترنت، افزایش یافته است. پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی قلدری سایبری بر اساس عدم بازداری آنلاین و پذیرش ادراک شده مادران با نقش میانجی ثبات هیجانی انجام گرفت. مواد و روش­ها­: این مطالعه از نوع توصیفی می­باشد و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش­آموزان پسر دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401 بود. از این جامعه، نمونه­ای به حجم 166 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به پرسش‌نامه­‌های قلدری سایبری، ثبات هیجانی، عدم بازداری آنلاین و پذیرش ادراک شده مادران پاسخ دادند. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از مدل­سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته­ها: نتایج مطالعه نشان داد که عدم بازداری آنلاین با مقدار ضریب 52/0 و پذیرش ادراک شده مادران با مقدار ضریب 24/0- به صورت مستقیم با قلدری سایبری ارتباط معنادار دارند (001/0>P). هم­چنین، عدم بازداری آنلاین با مقدار ضریب 25/0 و پذیرش ادراک شده مادران با مقدار ضریب 08/0 با میانجی‌گری ثبات هیجانی به صورت غیرمستقیم با قلدری سایبری ارتباط معناداری دارند (001/0>P). نتیجه­گیری: مطالعه حاضر نشان داد عدم بازداری آنلاین و پذیرش ادراک شده مادران به صورت مستقیم و غیرمستقیم با میانجی‌گری ثبات هیجانی بر قلدری سایبری تأثیر معنادار دارند. از لحاظ کاربردی مداخلات روان‌درمانی بین­فردی، آموزش مدیریت استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مدیریت هیجانات و خشم به ترتیب برای توسعه ارتباط والد-کودک، عدم بازداری آنلاین، ثبات هیجانی و کاهش پرخاشگری پیشنهاد می‌شود. واژه‌های کلیدی: قلدری سایبری، ثبات هیجانی، عدم بازداری آنلاین، پذیرش ادراک شده مادران
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قلدری سایبری، ثبات هیجانی، عدم بازداری آنلاین، پذیرش ادراک شده مادران

عنوان انگلیسی Predicting Cyberbullying Based on Online Disinhibition and Perceived Mother Acceptance with the Mediating Role of Emotional Stability: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Cyberbullying has increased every year among teenagers as the most internet users. The present study was conducted with the aim of predicting cyberbullying based on online disinhibition and perceived mother acceptance with the mediating role of emotional stability. Materials and Methods: This study is of a descriptive type, and its statistical population included all male students of the second period of high school studying in the state schools of Ardabil City in the academic year of 2023. From this population, a sample of 166 people were selected by convenience sampling method and answered the questionnaires of Cyberbullying, Emotional Stability, Online Disinhibition, and Perceived Mother Acceptance. In order to analyze the data, structural equation modeling was used. Results: The results showed that online disinhibition with a coefficient value of 0.52 and perceived mother acceptance with a coefficient value of -0.24 are directly related to cyberbullying (p< 0.001). Also, online disinhibition with a coefficient value of 0.25 and perceived mother acceptance with a coefficient value of 0.08 have an indirect significant relationship with cyberbullying through the mediation of emotional stability (p< 0.001). Conclusion: In general, the results of the present study showed that online disinhibition and perceived mother acceptance directly and indirectly through the mediation of emotional stability have a significant effect on cyberbullying. In terms of the application of interpersonal psychotherapy interventions, social network use management training and emotion and anger management are recommended for the development of parent-child communication, online disinhibition, emotional stability, and reduction of aggression, respectively. Key words: Cyberbullying, Emotional stability, Online disinhibition, Perceived mother acceptance Funding: This study was funded by University of Mohaghegh Ardabili. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Mohaghegh Ardabili University of Medical Sciences approved the study (IR.UMA.REC.1401.080). How to cite this article: Ahmadi Shirin, Basharpoor Sajjad. Predicting Cyberbullying Based on Online Disinhibition and Perceived Mother Acceptance with the Mediating Role of Emotional Stability: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 22 (4): 319-32. [Farsi]  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cyberbullying, Emotional stability, Online disinhibition, Perceived mother acceptance

نویسندگان مقاله شیرین احمدی | Shirin Ahmadi
mohaghegh ardabili
محقق اردبیلی

سجاد بشرپور | ُُSajjad Basharpoor
mohaghegh ardabili
محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5705-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات