این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۴۱، شماره ۷۱۷، صفحات ۲۹۴-۲۹۷
عنوان فارسی
ضرورت بازبینی در روشهای آموزش اخلاق حرفهای به دانشجویان پزشکی بر اساس مدل رست
چکیده فارسی مقاله
نامه به سردبیر جیمز رست، نظریهپرداز معروف اخلاق، توانایی تصمیمگیری اخلاقی و رفتار اخلاقی را در گرو داشتن چهار ویژگی میداند: حساسیت اخلاقی، قضاوت اخلاقی، انگیزهی اخلاقی و منش اخلاقی. امروزه آموزش اخلاق حرفهای در اکثر مراکز آموزشی کشور بر اساس سخنرانی اساتید انجام میشود. این نوع آموزش با توجه به معرفی اصول اخلاق حرفهای تا حدودی در قضاوتهای اخلاقی مفید است. اما به خودی خود منجر به بهبود حساسیت اخلاقی، انگیزهی اخلاقی و منش اخلاقی نخواهد شد. امروزه از روشهای نوینی برای آموزش اخلاق حرفهای استفاده میشود که نگرش اخلاقی و رفتار بالینی فراگیران را تقویت میکند. برگزاری جلسات بحث گروهی متمرکز، برگزاری راندهای اخلاقی، آموزش با رویکرد مسألهمحور، استفاده از داستانهای مصور یا گرافیکی، ایجاد فرصتهای پژوهشی، شبیهسازی و ایفای نقش، نمونههایی از این روشها هستند. با استفاده از این روشها مربیان اخلاق پزشکی در دانشگاههای کشور، میتوانند گامهای جدی در ارتقای حساسیت اخلاقی، قضاوت اخلاقی و در نهایت نهادینهسازی رفتار حرفهای در بین دانشجویان پزشکی بردارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق حرفهای، دانشجویان پزشکی، مدل آموزشی،
عنوان انگلیسی
Revision in the Methods of Teaching Professional Ethics to Medical Students Based on the Rest Model
چکیده انگلیسی مقاله
James Rest, a famous moral theorist, considers the ability of moral decision making and moral behavior dependent on having four characteristics; moral sensitivity, moral judgment, moral motivation and moral character. Today, professional ethics training in most educational centers of the country is based on lectures by professors. This type of training is helpful to some extent in moral judgments due to the introduction of the principles of professional ethics. But it will not lead to the improvement of moral sensitivity, moral motivation and moral character by itself. Nowadays, modern methods are used to teach professional ethics, which enhance the moral attitude and clinical behavior of learners. Holding focused group discussion meetings, holding ethical grand rounds, teaching with a problem-oriented approach, using comics or graphic stories, creating research opportunities, simulation and role playing are examples of these methods. Using these methods medical ethics instructors in the universities of our country will take serious steps in improving moral sensitivity, moral judgment and finally institutionalizing professional behavior among medical students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اخلاق حرفهای, دانشجویان پزشکی, مدل آموزشی
نویسندگان مقاله
ندا یاوری |
استادیار، گروه اخلاق در علوم سلامت، دانشکدهی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jims.mui.ac.ir/article_30977_48de071edc59f29340e374c7bfc934f4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات