این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب توانبخشی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۲۰۲-۲۱۷

عنوان فارسی تدوین بسته مداخله حرکتی فرایند محور و ارزیابی اثربخشی آن بر مهارت‌های حرکتی بنیادی و آمادگی ورود به دبستان کودکان پیش‌دبستانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف مهارت‌های حرکتی پیش‌نیاز مهمی برای ورود به دبستان هستند که می‌توانند منجر به عملکرد بهتر دانش‌آموزان در حوزه یادگیری شوند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر تدوین بسته مداخله حرکتی فرایندمحور و ارزیابی اثربخشی آن بر مهارت‌های حرکتی بنیادی و آمادگی ورود به دبستان کودکان پیش‌دبستانی است.مواد و روش‌ها روش پژوهش حاضر در بخش کیفی، مرور نظام‌مند و در قسمت کمی نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصان حوزه مهارت‌های حرکتی کودک و پژوهش‌های چاپ‌شده در مجلات معتبر در محدوده سال‌های 1389 تا 1399برای مقالات فارسی و 2010 تا 2020 برای مقالات لاتین و در بخش کمی، کودکان پیش‌دبستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1398- 1399 بود. در پژوهش حاضر تعداد 30 نفر از کودکانی که دارای ضعف در مهارت‌های حرکتی و مهارت‌های ورود به دبستان بودند با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه‌ آزمایش بسته مداخله حرکتی فرایندمحور (13 جلسه) را دریافت کردند. پرسش‌نامه‌های این پژوهش شامل آزمون‌های ارزیابی حرکت کودکان (هندرسون، 1922) و آزمون آمادگی تحصیلی (دانشگاه متروپالتین، 1965) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تجزیه‌وتحلیل شدند.یافته‌ها نتایج نشان داد مداخله حرکتی فرایندمحور ازنظر متخصصان دارای روایی محتوایی کافی است. همچنین این مداخله بر مهارت‌های حرکتی بنیادی (P=0001 و η2 =0/62و F=46/45) و آمادگی ورود به دبستان (P=0001 و η2 =0/59 و F=32/94) در کودکان پیش‌دبستانی تأثیر داشته است.نتیجه‌گیری براساس یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر، بسته مداخله حرکتی فرایندمحور با بهبود تعادل، سیستم‌های حسی، مهارت‌های هماهنگی حرکتی و برنامه‌ریزی حرکتی، می‌تواند به‌عنوان روشی کارآمد در جهت بهبود مهارت‌های حرکتی بنیادی و آمادگی ورود به دبستان مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مداخله حرکتی فرایندمحور، مهارت‌های حرکتی بنیادی، آمادگی ورود به دبستان، کودکان پیش‌دبستانی،

عنوان انگلیسی Developing a Process-Based Movement Intervention Program and Evaluating Its Effects on the Fundamental Motor Skills and School Readiness of Pre-School Boys
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims Motor skills are needed for entering elementary school. They can students have better performance in learning. The present study aims to develop a process-based movement intervention program and evaluate it efficacy on the fundamental motor skills and school readiness of pre-school boys.Methods This is a quasi-experimental study with a pre-test/post-test/follow-up design. The study population consists of all preschool boys in Isfahan, Iran in 2019-2020. Of these, 30 children with poor motor skills and primary school readiness were selected using a purposive sampling method and randomly divided into experimental and control group. The experimental group received the process-based movement intervention program at 13 sessions. The instruments were Movement Assessment Battery for Children and the Metropolitan Readiness Test. The collected data were analyzed using repeated measures ANOVA.Results The process-based movement intervention had a significant effect on the fundamental motor skills (F=32.94, η2= 0.59, P=0001) and school readiness (F= 46.45, η2= 0.62, P=0001) of pre-school boys.Conclusion The process-based motor intervention program can improve the fundamental motor skills and primary school readiness of pre-school boys by improving balance, sensory systems, motor coordination, and motor programming.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مداخله حرکتی فرایندمحور, مهارت‌های حرکتی بنیادی, آمادگی ورود به دبستان, کودکان پیش‌دبستانی

نویسندگان مقاله مسلم رخ فرد |
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان( خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

ایلناز سجادیان |
گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان( خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

امیر قمرانی |
گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی https://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101381_d0da8a6d3ca52c859a97fe8145563e05.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات