این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
، جلد ۸۱، شماره ۱، صفحات ۳۸-۴۸
عنوان فارسی
مدیریت اعمال جراحی زیبایی در ایران: چالشها و راهکارها
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: امروزه، اعمال زیبایی بهدنبال تغییر سبک زندگی و ارزشهای اجتماعی موردتوجه مردم قرار گرفتهاند. از این رو، مطالعه حاضر با هدف بررسی نظر خبرگان درخصوص چالشها و راهکارهای مدیریت اعمال یادشده در ایران انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه کیفی از طریق مصاحبه با 26 نفر از سیاستگذاران و ارائهدهندگان خدمات جراحی زیبایی در شهر تهران از فروردین تا شهریور 1400 انجام شد. نمونهگیری از نوع هدفمند و گلوله برفی بود. معیار ورود مصاحبهشوندگان به پژوهش، دانش و تجربه در موضوع و تمایل به مشارکت بود. مصاحبهها بهصورت نیمهساختاریافته بوده و بهصورت چهره به چهره یا تلفنی انجام گرفت. تحلیل دادهها نیز با استفاده از تحلیل موضوعی انجام شد. یافتهها: چالشها در چهار طبقه ارائهدهندگان خدمات (آموزش و پرورش نامناسب، ارائهدهندگان غیرمتخصص، مخاطرات اخلاقی، کاستی در نحوه نگارش قوانین و موثرنبودن فرآیند رسیدگی به شکایات)، گیرندگان خدمات (تحتتاثیر تبلیغات فریبنده قرارگرفتن، پایینبودن سطح سواد سلامت مردم و عدمسلامت روان)، محل ارائه خدمات (انجام اعمال جراحی در مکانهای غیراستاندارد و یکپارچه نبودن نظام اطلاعات) و داروها، فرآوردهها و تجهیزات پزشکی (نظارت ناکافی بر تامین، توزیع و بهکارگیری و نوسانات قیمت) دستهبندی شدند. نتیجهگیری: اقدام اصلی موثر جهت رفع چالشها، شامل تقویت نظارت متولی نظام سلامت با هماهنگی و همکاری درون و برونبخشی است. در این راستا، تدوین چارچوبهای آموزشی، اخلاقی و حقوقی، تنظیم قوانین نظارتی، آگاهسازی جامعه، مصاحبههای بالینی و مشاورههای روانشناختی بهویژه پیش از جراحی زیبایی و استقرار سامانه یکپارچه پرونده الکترونیک سلامت توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت خدمات سلامت، جراحی پلاستیک، جراحان.
عنوان انگلیسی
Management of cosmetic surgery in iran: challenges and solutions
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Nowadays, beauty practices have attracted the attention of people following the change in lifestyle and social values. Therefore, the present study was conducted with the aim of examining the opinion of experts regarding the challenges and management solutions of the aforementioned practices in Iran. Methods: This qualitative study was conducted through interviews with 26 policymakers and cosmetic surgery service providers in Tehran from April to September 2022. Sampling was purposeful and snowball. The interviews were semi-structured and thematic analysis was used to analyze the data obtained from the interviews. The inclusion criteria for the interviewees' entry were knowledge and experience in the subject and willingness to participate. Results: Challenges under the four categories of service providers (improper education, non-specialist providers, moral hazards, deficiencies in the way laws are written, and the ineffectiveness of the complaint handling process), service receivers (being influenced by deceptive advertisements, low level of public health literacy and lack of mental health), the place of providing services (performing surgeries in non-standard places and non-integrated information system) and medicines, products and medical equipment (insufficient control over supply, distribution and use and price fluctuations) were categorized. Experts considered the major part of the challenges to be related to the service providers. In the category of service recipients, "being influenced by deceptive advertisements" was the main problem mentioned by the experts. Performing surgeries in non-standard places, including limited surgery centers, non-sterile places, and unauthorized places, is among the unsolved problems regarding the place of providing services. In relation to medicines, products, and medical equipment, the main problem was insufficient supply, distribution, and use supervision. Conclusion: The main effective measure to solve the challenges is to strengthen the supervision of the health system administrator with internal and external coordination and cooperation. In this regard, it is recommended to develop educational, ethical, and legal frameworks, regulate regulatory laws, public awareness, clinical interviews and psychological counseling, especially before cosmetic surgery, and the establishment of an integrated electronic health record system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
health services administration, plastic surgery, surgeons.
نویسندگان مقاله
مریم تاجور | Maryam Tajvar
پریسا پورفرخ | Parisa Pourfarokh
نجمه بهمنزیاری | Najmeh Bahmanziari
ابراهیم جعفریپویان | Ebrahim Jaafaripooyan
مریم نظری | Maryam Nazari
حانیه سادات سجادی | Haniye Sadat Sajadi
نشانی اینترنتی
http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3666-623&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
غدد درون ریز و متابولیسم
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات