این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۲۲۹-۲۳۷
عنوان فارسی
بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: امروزه تکامل تفکر انتقادی به عنوان هدف نهایی در آموزش علوم پزشکی محسوب میشود. این مطالعه به منظور بررسی وضعیت تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، سطح مهارتهای تفکر انتقادی در 120 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران که دوره پیش کارورزی خود را به پایان رسانده بودند، بررسی شد. ابزار مورد استفاده، آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیای ب بود. دادهها توسط نرم افزارSPSS و با استفاده از آزمونهای t تست، آنوا و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میانگین نمرات مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 08/5± 03/13 و دانشجویان پزشکی دانشگاه تهران 27/3 ± 63/12 بود و اختلاف آماری معنیداری بین میانگین آنها مشاهده نشد. بین رتبه آزمون سراسری، معدل دیپلم، نمره دوره پیش کارورزی و سن دانشجویان با نمره کل تفکر انتقادی همبستگی معنیداری مشاهده نشد. در حیطههای زیر مجموعه تفکر انتقادی، صرفا نمره حیطه استدلال قیاسی در دانشجویان پزشکی با معدل دیپلم آنها ارتباط معنیداری داشت. نتیجهگیری: یافته نشان میدهد که میانگین نمرات تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی در مقایسه با نتایج سایر کشورها از میانگین کمتری برخوردار است و این نشان می دهد که برنامههای آموزشی موجود نیاز به بازنگری دارد. واژگان کلیدی: تفکر انتقادی، دانشجویان پزشکی، رتبه آزمون سراسری، معدل دیپلم، دوره پیش کارورزی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of critical thinking skills among medical sciences students in Shahid Beheshti and Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Today, the development of critical thinking is considered an expected outcome of graduate studies. This study was designed to determine the critical thinking skills of students of Shahid Beheshti and Tehran University of Medical Sciences. Materials and methods: In a descriptive study, evaluated critical thinking skills of 60 medical students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences and 60 medical students of Tehran University of Medical Sciences, after completing internship. Data was gathered using California standard test of critical thinking skills (form B) which was run officially. The data was analyzed by SPSS software using T-test, ANOVA and Pearson correlation coefficient. Results: The mean and standard deviation of critical thinking scores for medical students of Shahid Beheshti and Tehran University were 13.03 ± 5.08 and 12.63 ±3.27, respectively (p>0.05). There was no significant relationship between the ranks in University entrance exam and total score of critical thinking. Among domains of critical thinking, there was just significant relationship between the domains of deductive reasoning and diploma grade, with a relatively low correlation in medical students. Conclusion: The mean scores of critical thinking skill in this research was similar to scores of some survey in our country, but were lower than other countries. This means that the educational program cannot promote critical thinking skills in University and revising the curriculum seems necessary. Keywords: Critical thinking skills, Medical student, Rank of University entrance exam, Diploma grade.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا دربان | lila darban
in medical education, department of medical education, medical education development center, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
سارا اشتری | sara ashtari
in epidemiology, gastroenterology and liver diseases research center, research institute for gastroenterology and liver diseases, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد، پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
فتحیه مرتضوی |
in nursing and msc in medical education, department of medical education, medical education development center, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
پرستاری، کارشناس ارشد آموزش پزشکی، مربی گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
زهره قرقانی | zohreh forghani
msc student in health information technology, faculty of para-medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی کارشناس ارشد فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
شهرام یزدانی | shahram yazdani
specialist in orthopedics, department of medical education., medical education development center, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
متخصص ارتوپدی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-470&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/49/article-49-279071.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت آموزشی
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات