این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۱۹، شماره ۶۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
میزان تفاوت و شباهت سرفصل رسمی مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی با سرفصلهای مشابه آن در ایران (یک مطالعه تطبیقی)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بازنگری و روزآمدسازی منظم و مداوم برنامههای آموزشی، به منظور تکمیل رسالت اصلی دانشگاهها، امری ضروری است. هدف از این پژوهش، مقایسه و تطبیق برنامه درسی مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی با برنامههای درسی رشتههای مشابه آن در ایران است. روش کار: روش پژوهش تطبیقی بود. ابزار گردآوری دادهها، چک لیست تهیه شده از سرفصلهای مصوب کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاعرسانی بود. پژوهش در سال 1394 انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی، جدول در نرم افزار Excel انجام شد. یافته ها: برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی 4/56 درصد با سرفصل دروس علم اطلاعات و دانششناسی و 5/65 درصد با سرفصل دروس کتابداری و اطلاعرسانی مشابهت داشت. تفاوتهای عمده سرفصل مذکور با دو سرفصل مشابه دیگر در تعداد واحدهای دروس اختصاصی، عمومی، پایه و عدم تنوع در دروس اختصاصی اجباری و اختیاری آن است. همچنین ضعف عمده سرفصل مذکور، نبود دروس پایه مرتبط با حوزه پزشکی و بالینی در سرفصل و کمبود دروس مرتبط با فناوریهای اطلاعاتی و زیاد بودن دروس اصطلاحشناسی پزشکی است. نتیجه گیری: با توجه به کارکردهای رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و جامعه هدف خدمترسانی آن، همچنین شباهت زیاد محتوای دروس این رشته با رشتهها و گرایشهای عمومیتر آن، به نظر میرسد که تغییر در برنامه درسی این رشته ضروری است. پیشنهاد میشود دروسی مانند کتابدرمانی، کتابداری بالینی، کتابداری مبتنی بر شواهد، مرور نظامند، علمسنجی، مشاوره اطلاعاتی در حوزه سلامت و خدمات اطلاعرسانی پزشکی به گروههای ویژه مانند بیماران به برنامه درسی رشته اضافه گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Differences and Similarities of the Bachelor Curriculum of Medical Library and Information Science with Similar Curriculums in Iran: A Comparative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Continuous curriculum revision and updates are crucial to achieve the main mission of universities. This study aimed to compare the curriculum for undergraduate medical librarianship with those of other similar majors in Iran. Methods: In this comparative study, a checklist consisting of three curriculums: "Medical Library and Information Sciences", "Knowledge and Information Sciences" and "Library and Information Sciences", was designed for collecting data which were then analyzed using descriptive statistics, tables by excel software. Results: The curriculum of Medical Library and Information Sciences had an overlap of 65.45% with the curriculum of Library and Information Sciences and 56.36% with that of Knowledge and Information Sciences. The major differences between the curricula, was related to the number of courses covered in Medical Library and Information Sciences, the most significant weakness of which was the absence of courses on information-based technologies, and lots of medical terminology courses. Conclusion: Considering the importance of the field of Medical Library and Information Science, its target population, and its similarity to other majors, it is necessary to make some changes in the curriculum and add some courses such as bibliotherapy, clinical librarianship, evidence-based librarianship, systematic review, Scientometric, health information consulting, medical information services to special groups such as patients and so on.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عذرا دایی | azra daei
health information technology research center, isfahan university of medical science, isfahan, iran
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
علیرضا رحیمی | alireza rahimi
medical information and library sciences department, isfahan university of medical science, isfahan, iran
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
سازمان های دیگر
: مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات در امور سلامت
فیروزه زارع فراشبندی | firoozeh zare farashbandi
medical information and library sciences department, isfahan university of medical science, isfahan, iran
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
سازمان های دیگر
: مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات در امور سلامت
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1324-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/52/article-52-279078.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات