این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۱، شماره ۵، صفحات ۴۸-۵۵

عنوان فارسی تاثیرآموزش مهارت حل مسئله برخلاقیت و ابراز وجود در بین دانش آموزان پسردبیرستانهای شهرستان شوش
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خلاقیت انعطاف پذیری درتفکر، سرشار از ایده بودن، توانایی کنار آمدن با ایده جدید و کشف ارتباط تازه بین چیزهای موجود می‌باشد. همچنین ابرازوجود یک مهارت اجتماعی مهم در دوران رشد یک نوجوان است. در تغییرات سریع جهان امروز و وضعیت شتاب آلود فردای آن، تنها کسانی می‌توانند دوام بیاورند که خود را با دگرگونیهای آن هماهنگ نمایند. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله برخلاقیت و ابرازوجود دانش آموزان پسرمقطع دوم متوسطه شهرستان شوش دانیال انجام شد. روش کار: این پژوهش مداخله‌ای نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بر روی کلیه دانش آموزان پسر سال دوم دبیرستان شهرستان شوش دانیال در سال 93-92 صورت گرفت. نمونه آماری این پژوهش، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب و به صورت تصادفی (طرح زوج و فرد) در دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه قرار داده شدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه استاندارد 60 ماده‌ای خلاقیت عابدی و پرسشنامه استاندارد 33 ماده‌ای ابراز وجود ASA بود. برای انجام پژوهش نیز، در ابتدا پیش آزمونی از هردو گروه آزمایش وگواه عمل آمد، سپس مداخله آزمایشی (آموزش مهارت حل مسئله) در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای و هفته‌ای یک جلسه در مورد گروه آزمایش اجرا گردید، اما گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار 18-SPSS و روش آماری تحلیل کو واریانس چند متغیری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش، نشان داد که میان گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی داری از لحاظ خلاقیت و ابرازوجود (001/0 > P) وجود دارد. به عبارتی دیگر، میزان خلاقیت و ابرازوجود گروه آزمایش نسبت به گروه گواه و پیش آزمون به طور معنی داری بالاتر بوده است. نتیجه گیری: لازم است به دلیل اهمیت متغیرهایی چون خلاقیت و ابراز وجود تمهیداتی صورت گیرد تا در طول سال تحصیلی و با ابتکار آموزش و پرورش، آموزش‌های جامع و مدونی، جهت بالا بردن سطح کیفیت آموزش جهت تقویت و تحکیم این متغیرها ارائه گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت حل مسئله، خلاقیت، ابرازوجود، دانش آموزان

عنوان انگلیسی Study of the Effect of Problem-Solving Skills Training on Creactivity and Assertiveness Among High School Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Creativity is flexibility in thinking, being full of ideas, the ability to cope with new ideas and discover new connections between available items. Also, assertiveness is an important social skill during the development of a teenager. Considering rapid changes of today's world, only those, who can adapt to change, survive. The aim of this researeh was to study the effect of problem solving skills training on creativity and assertiveness among high school students in Shush city. Methods: This quasi-experimental study was done with pretest-posttest on all male students in the second year of high school in the city of Shush during years 2013 and 2014. The sample was selected using multistage random cluster sampling (even and odd design), and randomly assigned to two 20-member experimental and control groups. The measurement tool was the 60-point Abedi creativity Standard questionnaire and 33-point ASA assertiveness questionnaire. To carry out the research, pre-test was taken in both experimental and control groups. The experimental group received eight sessions (90 minutes in duration) about problem solving skills training while the control group did not receive any intervention. For data analysis, the SPSS-18 software and multivariate covariance were used. Results: The results indicated that there was a significant difference between experimental and control groups in creativity and assertiveness (P < 0.001). The rate of creativity and assertiveness in the experimental group was singnificantly higher compared with the control group. Conclusions: Considering the importance of variables such as creativity and self-expression, it is necessary to provide continuous training during school years, to enhance the quality of education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد اداوی | a adavi
islamic azad university, science and research branch of khuzestan, ahvaz, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
سازمان های دیگر: دانشگاه علوم پزشکی دزفول

نجمه حمید | n hamid
shahid chamran university, ahvaz, iran
دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

یوسف علی عطاری | y attari
shahid chamran university, ahvaz, iran
دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

یعقوب مدملی | y madmoli


مصطفی مدملی | m madmoli
dezful university of medical sciences, dezful, iran
دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی دزفول (Dezful university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-271&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/74/article-74-279109.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات