این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۶، شماره ۱۴۳، صفحات ۸۰-۸۹

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت رفتاری به والدین و قصه‌درمانی به فرزندان بر کیفیت رابطه مادر- فرزندی در کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: اختلال ADHD شایع‌ترین اختلال روان‌پزشکی دوران کودکی است که با تعارض والد-کودک و استرس والدین همراه است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت رفتاری به والدین و قصه درمانی به کودک بر کیفیت رابطه مادر- فرزندی در کودکان مبتلا به ADHD می‌باشد. مواد و روش‌ها: روش این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به ADHD و مادران آن‌ها در شهرستان ساری بود که از این میان 30 نفر انتخاب و در سه گروه گمارده شدند.گروه اول 9 جلسه آموزش مدیریت رفتاری براساس الگوی بارکلی به مادران و گروه دوم 8 جلسه قصه‌درمانی به صورت گروهی به کودک ارائه شد و گروه سوم هیچ آموزشی دریافت نکردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از شاخص تنیدگی والد-کودک استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره پس آزمون میزان در هم تنیدگی رابطه والد- کودک در گروه آموزش مدیریت رفتاری به والدین / ±/ و در گروه قصه درمانی / ±/ بود که نسبت به یکدیگر تفاوت معناداری نداشت، اما در گروه کنترل / ±/ بود که نسبت به گروه‌های آزمایشی به طور معنی‌داری بالاتر بود(05/0< p). استنتاج: نتایج پژوهش نشان داد که بین آموزش مدیریت رفتاری به والدین و قصه‌درمانی در بهبود کیفیت رابطه مادر- فرزندی در کودکان مبتلا به ADHD تفاوت معناداری وجود ندارد و هر دو شیوه نسبت به گروه کنترل به طور معنی‌داری بر بهبود کیفیت رابطه مادر- فرزندی اثربخش بوده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing the Effectiveness of Behavioral Management Training in Parents and Narrative Therapy in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder on Quality of Mother-Child Relationship
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is the most common psychiatric disorder of childhood that is associated with parent-child conflict and parental stress. The aim of this study was to compare the effectiveness of delivering behavioral management training to parents and narrative therapy to children on the quality of mother-child relationship in children with ADHD. Materials and methods: A quasi-experimental study with pretest-posttest and control group was performed. The research population included all children aged 7 to 12 years old with ADHD and their mothers in Sari, Iran. A total of 30 cases were selected and divided into three groups. The mothers in first group attended nine sessions of behavioral management training which were presented according to Barkley’s pattern. Group narrative therapy was done among children in second group for eight sessions, while the third group received no training. Parent-child Stress Index was used for data collection. Results: The results showed that the mean of post-test score for parent-child conflict in first group was 78.11±16.78 and in narrative therapy group was 76.9±13.92, indicating no significant difference between these two groups, but the score in control group was 96.22±22.95 that was significantly higher compared with the experimental groups (P< 0.05). Conclusion: The results showed no significant difference between behavioral management training to parents and narrative therapy in improving the quality of mother-child relationship in children with ADHD and compared with the control group, both methods were found to be significantly effective in improving the quality of mother-child relationships.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیده علیا عمادیان | seyedeh olia emadian
department of psychology, islamic azad university, sari branch, sari, iran
ساری کیلومتر7 جاده دریا، دانشگاه آزاد اسلامی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

هادی بهرامی | hadi bahrami
professor, department of psychology, islamic azad university, science and research branch, tehran, iran
استاد، گروه آموزشی روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

رمضان حسن زاده | ramazan hassanzadeh
3 professor, department of psychology, islamic azad university, sari branch, sari, iran
استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)

شکوه سادات بنی جمالی | shokoohsadat banijamali
associate professor, department of psychology, faculty of psychology, alzahra university, tehran, iran
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-453&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-279168.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات