این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۴۱، شماره ۷۲۰، صفحات ۳۸۲-۳۹۳
عنوان فارسی
ارتباط صفات شخصیتی، عوامل جمعیتشناسی و مصرف فعلی مواد/ دارو با فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی: نقش تعدیلکنندهی فعالیت فیزیکی
چکیده فارسی مقاله
مقاله پژوهشی مقدمه: مطالعهی حاضر با هدف تعیین ارتباط صفات شخصیتی، عوامل جمعیتشناسی، مصرف فعلی مواد/ دارو و فعالیت فیزیکی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی، و بررسی نقش تعدیلکنندهی فعالیت فیزیکی در ارتباط میان صفات شخصیتی و فرسودگی تحصیلی انجام پذیرفت. روشها: در این مطالعهی مقطعی که در سال 1398 در شهر زاهدان به مرحلهی اجرا درآمد، 400 دانشجوی پزشکی از چهار مقطع علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی و کارورزی با روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند و با استفاده از فرم اطلاعات جمعیتشناسی، پرسشنامهی فعالیت بدنی Baecke، پرسشنامهی سرشت و منش و پرسشنامهی فرسودگی تحصیلی Breso تحت ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی (شامل آزمون Kruskal-Wallis، ضریب همبستگی Spearman، و تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی)، بهره گرفته شد. یافتهها: در این مطالعه، 156 مرد و 244 زن شرکت داشتند. فراوانی کلی مصرف فعلی مواد/ دارو و فرسودگی تحصیلی بهترتیب 27/5 و 25/8 درصد گزارش شد. نتایج این مطالعه نشان داد که فعالیت فیزیکی، پشتکار و همکاری بهصورت منفی و سالهای تحصیل در دانشکدهی پزشکی، مصرف فعلی مواد/ دارو و نوجویی بهصورت مثبت با فرسودگی تحصیلی در ارتباط میباشند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که فعالیت فیزیکی در ارتباط میان نوجویی و فرسودگی تحصیلی نقش تعدیلکننده دارد. نتیجهگیری: بهنظر میرسد توجه به عواملی همچون تفاوتهای شخصیتی، سالهای تحصیل در دانشکدهی پزشکی، مصرف فعلی مواد/ دارو، و همچنین جهتگیری بهسمت فعالیتهای فیزیکی منظم بتواند سهم قابل توجهی در تغییر سطوح فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی ایفا نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرسودگی، عوامل جمعیتشناسی، شخصیت، داروها، فعالیت فیزیکی، دانشجویان پزشکی،
عنوان انگلیسی
The Relationship of Personality Traits, Demographic Factors, and Current Substance/Medication Use with Academic Burnout among Medical Students: The Moderating Role of Physical Activity
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The present study was conducted to determine the relationship of personality traits, demographic factors, current substance/medication use, and physical activity with academic burnout among medical students, and examine the moderating role of physical activity in the relationship between personality traits and academic burnout. Methods: In this cross-sectional study, implemented in Zahedan city in 2018, a total of 400 medical students from the four stages of basic sciences, physiopathology, stagership, and internship were selected by quota sampling method and evaluated using demographic information form, Baecke Physical Activity Questionnaire, Temperament and Character Inventory, and Breso’s Academic Burnout Questionnaire. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistical tests (including Kruskal-Wallis test, Spearman's correlation coefficient, and hierarchical regression analysis). Findings: 156 men and 244 women participated in this study. The overall frequency of current substance/medication use and academic burnout were reported to be 27.5 and 25.8 percent, respectively. The obtained results showed that physical activity, persistence, and cooperativeness were negatively, and the years in medical school, substance/medication use, and novelty seeking were positively related to academic burnout. Also, the regression analysis results revealed the moderating role of physical activity in the relationship between novelty seeking and academic burnout. Conclusion: It seems that addressing factors such as personality differences, the years in medical school, current substance/medications use, and orientation towards regular physical activities can make a significant contribution to changing medical students’ burnout levels.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فرسودگی, عوامل جمعیتشناسی, شخصیت, داروها, فعالیت فیزیکی, دانشجویان پزشکی
نویسندگان مقاله
محسن خسروی |
دکترای پزشکی، گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
امیر ادیبی |
دکترای پزشکی، گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
نادیا عباسی |
دکترای پزشکی، گروه روانپزشکی ، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
آیلین فرهنگی |
دکترای پزشکی، گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jims.mui.ac.ir/article_30990_735368da1115b6f158eead2f80b3836c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات