این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۹-۲۶
عنوان فارسی
تأثیر داستانگویی بر دانش و نگرش مراقبان آسایشگاههای سالمندان در باره مفهوم سالمندی و مراقبت از سالمندان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مراقبان آسایشگاههای سالمندان بخش عمدهای از وظیفه پرستاری و مراقبت از سالمندان را برعهده دارند. هدف این مطالعه تعیین تأثیر داستان گویی بر دانش و نگرش مراقبان آسایشگاههای سالمندان در باره مفهوم سالمندی و مراقبت از سالمندان بود. روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری است که بر روی 47 مراقب رسمی شاغل در آسایشگاههای سالمندان شهر شیراز انجام گرفت. " آزمون حقایق دوران سالمندی" (Facts on Aging Quiz) و "مقیاس نگرش نسبت به سالمندان کوگان" (Cogan’s Attitudes Toward Older People Scale) توسط مشارکت کنندگان تکمیل شد. نسبت روایی محتوا، شاخص روایی محتوای و پایایی به روش آلفای کرونباخ ابزارهای فوق بررسی و تأیید شد. مراقبان در طی 5 جلسه داستانهایی را که از تجربه کار با سالمندان به یاد داشتند بر اساس پروتکل آموزشی از پیش تعیین شده با سایر اعضای گروه به اشتراک گذاشتند. داده با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 16 تحلیل شد. یافتهها: میانگین نمرات "آزمون حقایق دوران سالمندی" در مراحل قبل، بعد و پیگیری به ترتیب87/04، 9/9 و 10/46بود. میانگین نمرات نگرش نسبت به سالمندان در مراحل قبل، و بعد از مداخله و پیگیری به ترتیب 108/23، 111/38و 111/95بود. برگزاری جلسات داستان گویی بر دانش مراقبان و نگرش آنها در زمینه مفهوم سالمندی و مراقبت از سالمندان تأثیر مثبت معناداری (0/05> P) داشته است. نتیجه گیری: استفاده از روش داستان گویی موجب بهبود دانش و نگرش مراقبان آسایشگاههای شهر شیراز نسبت به مفهوم سالمندی و مراقبت از سالمندان شد. پیشنهاد میشود برنامههایی به منظور انتقال دانش به شیوه داستان گویی تدوین و به آسایشگاهها معرفی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effects of Storytelling on Knowledge and Attitude Toward Aging and Caring for Aged Among Caregivers Working at Nursing Homes
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Most care needs of aged people, residing in nursing homes, are provided by formal caregivers. The aim of this study was to determine the effects of storytelling on the knowledge of formal caregivers about aging and their attitudes towards aged people and caring for them at the nursing homes in the city of Shiraz. Methods: This was a semi-experimental study with pretest and post-test and follow-up design, which was implemented in the nursing homes of Shiraz City. The sample size included 47 formal caregivers. Both the “Facts on Aging Quiz” and the “Cogan’s Attitudes towards Older People Scale” instruments were used in this study. Content validity ratio, content validity index and reliability of the instruments were confirmed. Five storytelling sessions were held for each group. During each session, according to the predetermined training program, one story or a myth with respect to the work experience with aged people was presented. This persuaded the care givers to share their related experiences, knowledge and memories with other participants. Data were analyzed using SPSS 16. Results: The mean scores of attitude toward elderly were 108.23, 111.38 and 111.95 at pre-test, post-test and follow-up stages, respectively. The mean scores of knowledge of the facts of aging were 9.04, 9.87 and 10.46 at pre-test, post-test and follow-up, respectively. Storytelling increased knowledge and more positive attitude of caregivers toward aging (P < 0.05). Conclusions: Using storytelling improved care-givers’ formal knowledge and attitudes towards their aged and care. Designing training programs based on the method of storytelling and executing them in nursing homes is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نرجس زنهاری | narjes zenhari
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
مهشید فروغان | mahshid foroughan
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
محمدعلی حسینی | mohammad ali hosseini
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
مسعود کریملو | masoud karimloo
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
اکرم فرهادی | akram farhadi
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-878-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/209/article-209-279304.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت تیروی انسانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات