این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و ایمنی کار، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۶۳-۷۴

عنوان فارسی بررسی وضعیت مولفه‌های فرهنگ ایمنی بیمار در مراکز آموزشی - درمانی کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هرسال شاهد میزان بالایی از حوادث و رخدادهای قابل پیش‌گیری برای بیماران بستری در مراکز درمانی هستیم که برای جلوگیری از این حوادث نیاز به شناخت کافی از مولفه‌های آن می‌باشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین مولفه‌های فرهنگ ایمنی بیمار با میزان رخداد این خطاها و چگونگی کاهش آن‌ها انجام گرفت. روش کار: این مطالعه مقطعی در سال 1394 بر روی 380 نفر از کارکنان مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه در سطح شهر کرمانشاه وبا استفاده از پرسش‌نامه فرهنگ ایمنی بیمار، نسخه بیمارستانی انجام گرفت. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS-19 و روش‌های آماری، تحلیل واریانس و هم‌بستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: فرهنگ ایمنی بیمار در مراکز درمانی مورد مطالعه در سطح نامطلوبی بود. از بین مولفه‌های فرهنگ ایمنی، مسایل مربوط به کارکنان با 23 درصد و گزارش دهی با 26 درصد کم‌ترین میانگین نمره مثبت و مولفه‌های کار تیمی درون واحدها با 59 درصد و یادگیری سازمانی با 57 درصد بیش‌ترین میانگین نمره مثبت را به خود اختصاص دادند. 58 درصد شرکت کنندگان نیز هیچ خطایی گزارش نکردند. نتیجه گیری: یافته‌های مطالعه حاضر بر ایجاد جو سازمانی پذیرنده، لزوم مشارکت کارکنان در سطوح مختلف تصمیم گیری و ایجاد فرهنگ گفت و گو و گزارش دهی خطاها به منظور بازشناسی علل ایجاد کننده آن‌ها در جهت افزایش ارتقاء فرهنگ ایمنی بیماران تاکید دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایمنی بیمار،فرهنگ ایمنی بیمار، کارکنان بیمارستان

عنوان انگلیسی Assessing elements of patient safety culture in Kermanshah health care and educational centers
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Annually, many accidents and preventable events happen for the patients hospitalized in treatment centers. Therefore, the related causing factors should be recognized in order to reduce the medical errors. Accordingly, the present study aimed to assess the relationship between patient’s safety culture elements and medical errors and also the ways to tackle them. Material and Method: This cross-sectional study was conducted among 380 employees working in the education and treatment centers affiliated with Kermanshah University of Medical Sciences in 2015. The hospital version of patient safety culture questionnaire was used for data collection. Data were analyzed by SPSS software, version 19 using different statistical tests including multivariate analysis of variance and Pearson’s correlation. Result: The patient safety culture was at an undesirable level in the study centers. Of the elements related to safety culture, the lowest positive scores belonged to ‘issues related to employees’, and ‘reporting’ with scores of 23% and 26%, respectively. On the other hand, ‘team working in the organizations’ (59%) and ‘organizational learning’ (57%) obtained the highest positive scores. Fifty-eight percent of the respondents did not report any errors. Conclusion: The results of present study emphasize on creating a desirable organizational atmosphere, the need for staff participation in various levels of decision making, and creating the culture of reporting errors in order to recognize the causing factors and to promote patient safety culture.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hospital Safety, Patient Safety Culture, Patient Safety

نویسندگان مقاله سیروس کبودی | siros kabodi
m.sc., center of excellence for community oriented medicine education, kermanshah university of medical science, kermanshah, iran
کارشناس ارشد آموزش بهداشت، قطب آموزش پزشکی جامعه نگر، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

مسعود قنبری | masoud ghanbari
ph.d., research center for environmental determinants of health rcedh , kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
دکتری بهداشت حرفه ای، مرکز تحقیقات عوامل محیطی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

حسین اشتریان | hossien ashtarian
ph.d., department of health education, school of health sciences, kermanshah university of medical science, kermanshah, iran
دکتری آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

فرحناز باقری | farahnaz bagheri
m.sc., deputy of education, kermanshah university of medical science, kermanshah, iran
کارشناس ارشد مدیریت، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

الهه عجمی | elahe ajamin
expert midwife, kermanshah city health center, kermanshah university of medical science, kermanshah, iran
کارشناس مامایی، مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-33&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/249/article-249-279352.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات