این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نمادها بر روی آگاهی، نگرش، رفتار خودمراقبتی، میزان قند خون ناشتا و HbA۱c در بیماران دیابتی نوع ۲ در شهر کرمان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و مقدمه: آموزش میتواند نقش مهمی در کنترل بیماریهای مزمن ازجمله دیابت داشته باشد. این مطالعه، با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نمادها بر میزان آگاهی، نگرش، رفتار خودمراقبتی بیماران مبتلابه دیابت نوع 2 و نیز شاخصهای گلیسمیک آنها صورت گرفت. مواد و روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بود که بر روی 100 نفر از افراد مبتلابه دیابت نوع 2 مراجعهکننده به کلینیک دیابت شهر کرمان صورت گرفت. افراد بهطور تصادفی به دو گروه 50 نفره مداخله و شاهد تقسیم شدند. در گروه مداخله آموزش مبتنی بر نمادها به شکل اسلاید و پوستر همراه با سخنرانی ارائه شد؛ ولی در گروه شاهد سخنرانی و اسلاید فاقد نماد ارائه شد. دادههای جمعآوریشده با آزمونهای کایاسکوئر، تی زوجی، ویلکاکسون، منویتنی یو و تی مستقل از طریق SPSS16 تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: میانگین نمره خودمراقبتی کلی در گروه مداخله افزایش معناداری پیدا کرد (0001/0p
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Impact of Pictograph-Based Education on Knowledge, Attitude, Self-Care, Fasting Blood Glucose and HbA1c Levels in Type 2 Diabetic Patients in Kerman
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: Education can play an important role in the management of chronic diseases such as diabetes. This study was conducted to determine the impact of pictograph-based education on knowledge, attitude, self-care, fasting blood glucose and HbA1c among patients with type 2 diabetes. Materials and methods: This study was a randomized controlled trial (RCT) on 100 patients with type 2 diabetes referred to diabetes clinics in Kerman city. The participants were randomly divided into intervention and control groups with 50 patients in each group. In the intervention group, pictograph-based training was presented in the form of slides and posters along with lectures, but in the control group lectures without pictographs was presented. The data were collected and analyzed using chi-square tests, independent t-test, paired t-test Wilcoxon and Mann-Whitney U through SPSS16. Results: The mean score of total self-care significantly increased in the intervention group (p < 0.0001). The self-care components of foot care and blood glucose monitoring significantly improved in the intervention group, too. Fasting glucose and HbA1c decreased in both groups and knowledge in both groups improved after the intervention, but attitude only increased in the intervention group. Conclusion: Considering the significant role of pictographs in learning health instructions, it seems that education using pictographs can promote self-care behaviors among diabetic patients who are mainly old and/or with low literacy. Paper Type: Research Article.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه نظری رباطی | fatemeh nazari robati
school of public health
دانشکده بهداشت
نرگس خانجانی | narges khanjani
school of public health
دانشکده بهداشت
محمد رضا محمودی | mohamad reza mahmoudi
school of public health
دانشکده بهداشت
محمد مهدی فداکار | mohamad mehdi fada kar
school of public health
دانشکده بهداشت
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-494-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات