این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش نظریه‌محور بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از سوانح و حوادث در مادران دارای کودک زیر ۵ سال
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: اولین علت اصلی مرگ در 5 سال اول زندگی کودکان در سراسر جهان سوانح و حوادث است. این مطالعه با هدف تأثیر آموزش نظریه­محور بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از سوانح و حوادث در مادران دارای کودک زیر 5 سال انجام پذیرفته است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر مطالعه مداخله‌ای بر روی 130 نفر از مادران دارای کودک زیر 5 سال مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر خرم‌آباد در سال 1393 بود. ابزار گردآوری داده­های پژوهش پرسشنامه تنظیم‌شده مشتمل بر چهار قسمت (جمعیت‌شناختی، آگاهی، سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و عملکرد) بود. قبل از مداخله از هر دو گروه داده­ها جمع‌آوری و سپس به گروه مداخله طی چهار جلسه 50 دقیقه‌ای آموزش داده شد. پس از سه ماه نیز داده­ها دوباره جمع‌آوری گردید. برای تجزیه­وتحلیل داده­ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف‌معیار و توزیع فراوانی) و آزمون­های تحلیلی (آزمون کولموگروف-اسمیرنف، آزمون ناپارامتریک ویلکاکسون، آزمون ناپارامتریک من­ویتنی) از طریق PSS20 استفاده شد. یافته‌ها: قبل از مداخله آموزشی میانگین نمره آگاهی، اجزای الگوی اعتقاد بهداشتی و عملکرد در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معناداری نداشت. اما پس از اجرای برنامه آموزشی در گروه مداخله تفاوت معناداری میان دو گروه مشاهده شد (001/0>p). میانگین نمره عملکرد گروه مداخله (بر مبنای 100 نمره) از میانگین 3/52 در قبل از مداخله به 53/69 بعد از مداخله افزایش معناداری یافت (001/0>p). نتیجه‌گیری: با توجه به افزایش میزان نمرات حاصل از سازه‌ها، طراحی و اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه الگوی اعتقاد بهداشتی در مادران دارای کودک زیر 5 سال همراه با پیگیری فعال می‌تواند سبب افزایش عملکرد آنان در خصوص پیشگیری از سوانح و حوادث در کودکان گردد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Theory-Based Education on the Promotion of Preventive Behaviors of Accidents and Injuries among Mothers with Under-5-years-old Children
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: The first leading cause of death among the first 5 years of children' life around the world are accidents and injuries. The aim of this study was to determine the effect of theory-based education on the promotion of preventive behaviors in accidents and injuries among mothers with children under 5 years old. Materials and methods: This was a quasi-experimental study that was carried out on 130 mothers of children less than 5 years referred to health centers in Khorramabad in 2014. Data was collected using a four parts questionnaire (demographic data, knowledge, health belief model structures and performance). The case group participated in two health education sessions with 50 minutes duration. Data was collected before and three month after education among the two groups. The data was analyzed using descriptive statistics (medium, SD, and frequency) and analytical statistics (Kolmogorov-Simonov test, Wilcoxon test, and Mann-Whitney test) through SPSS20. Results: Before the intervention, the mean score of knowledge, components of the health belief model and performance had no significant difference among the two groups before intervention. But after intervention, it was significant (p < 0.01). The mean score of performance in case group from 52.3 to 69.53 significant increased after intervention (p < 00.1). Conclusion: According to the increase amount obtained from the structure, based on theory and implementation of a training program based on health belief model among mothers of children under 5 years old with active pursuit to improve their performance in the prevention of accidents and injuries in children. Paper Type: Research Article.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم فتحی شیخی | maryam fathi sheykhi
school of health, arak university of medical sciences
، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

محسن شمسی | mohsen shamsi
school of health, arak university of medical sciences
، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

محبوبه خورسندی | mahboubeh khor sandi
school of health, arak university of medical sciences
، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-370-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/314/article-314-279394.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات