این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ارزیابی وضعیت مصرف صبحانه در دانشآموزان ابتدایی شهر اهواز بر اساس الگوی بزنف
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: مصرف صبحانه در ارتقا سلامت، حافظه، یادگیری و عملکردهای شناختی و تحصیلی دانشآموزان نقش مؤثری دارد. این مطالعه بهمنظور بررسی وضعیت صبحانه در دانشآموزان بر اساس الگوی بزنف انجام گرفت. مواد و روشها: مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بود. حجم نمونه 504 دانشآموزان مقطع ابتدایی بودند که به روش طبقهای خوشهای دومرحلهای انتخاب شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه بود که بر اساس سازههای الگوی بزنف طراحی شد. از نرمافزار SPSS21 و آزمونهای آماری توصیفی و کایاسکوئر برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: 63% دانشآموزان نسبت به اثرات مصرف صبحانه فاقد آگاهی، 30% در سطح متوسط و 7% آگاهی کمی داشتند. 9/49% دانشآموزان گاهگاهی و بعضیاوقات، 5/17% آنان همیشه و 6/32% دانشآموزان هیچوقت میانوعده مصرف نمیکردند. بین آگاهی و عملکرد ارتباط آماری معناداری مشاهده گردید (50/0p
کلیدواژههای فارسی مقاله
صبحانه، الگوی بزنف، دانشآموزان ابتدایی، اهواز.
عنوان انگلیسی
Evaluation of Breakfast Consumption among Elementary School Students in Ahwaz Based on BASNEF Model
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: Consuming breakfast are effective in health promotion, memory, learning and cognitive functioning among school children. This study was designed to evaluate the consumption of breakfast among students based on BASNEF model. Materials and methods: This cross-sectional study was carried on 504 elementary school students who were selected by a two-stage cluster sampling method. Using a BASNEF model, attitude and enabling factors and subjective norms were examined. Data analysis was performed using SPSS21 and descriptive statistics and chi-square test. Results: 63% of students had no knowledge about the impact of breakfast, 30% moderate and 7% had poor knowledge about it. 49.9% of the students sometimes, 17.5% always, and 32.6% never ate snacks. There were significant relationship between knowledge and practice (p < 0.05). The most important factor of eating snacks, among the subjective norms structure was mothers with 66.4%, and among empowering structures it was related to the crowded school buffet (40.2%) and bag becoming heavy (38%). Conclusion: Due to the special role of mothers on students' breakfast consumption, empowerment and proper functioning of mothers, along with educating students about consuming complete breakfast can improve their nutritional behavior. Paper Type: Research Article.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Breakfast, BASNEF model, Elementary school students, Ahvaz.
نویسندگان مقاله
سیدابوالحسن نقیبی | seyed abol hasan naghibi
department of public health, health sciences research center, faculty of health, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
گروه بهداشت عمومی ،مرکز تحقیقات علوم بهداشتی ، دانشکده بهداشت ،دانشگاه علوم پزشکی مازندران ،ساری ،ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
مریم احمدی | maryam ahmadi
department of public health, mazandaran university of medical sciences, sari, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران ،ساری ،ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
آتنا رمضانی | atena ramezani
department of basic sciences and nutrition, health sciences research center, school of public health, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
گروه علوم پایه و تغذیه ،مرکز تحقیقات علوم بهداشتی ، دانشکده بهداشت ،دانشگاه علوم پزشکی مازندران ،ساری ،ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-509-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/314/article-314-279396.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات