این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر برنامه آموزش سلامت نظریه‌محور بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از سرطان پروستات در معلمین مرد: یک مطالعه نیمه‌تجربی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: امروزه سرطان‌ها بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی به‌عنوان مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر در جوامع بشری مطرح است. سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها بوده و دومین علت مرگ‌ومیر پس از سرطان ریه در بین مردان است. هدف از این مطالعه ارزیابی مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از سرطان پروستات بود. مواد و روش‌ها: بررسی حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی است که بر روی 100 نفر از معلمین مرد شهر ارومیه که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب‌شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای مشتمل بر مشخصات جمعیت­شناختی، سؤالات مربوط به سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و عملکرد بهداشتی بود که در دو مرحله تکمیل شدند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی زوجی و مستقل در SPSS20 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین سنی گروه مداخله و کنترل به ترتیب 63/3±2/46 و 1/3±5/45 سال بود. قبل از آموزش میانگین نمره سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و عملکرد بهداشتی در دو گروه اختلاف معناداری نداشتند (05/0p >). اما 3 ماه بعد از مداخله، میانگین نمره حساسیت، شدت، منافع، موانع، خودکارآمدی درک‌شده و عملکرد بهداشتی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده شد (001/0p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Theory-Centered Educational Program on Prostate Cancer Preventive Behaviors among Male Teachers: A Quasi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: After cardio-vascular diseases, cancers are the most important causes of mortality among the human society. Prostat cancer is one of the most common cancers and is also the second factor that causes mortality among male people after repiratory cancer. The aim of this study was to evalute the educational intervention program based on Health Belief Model (HBM) on prostat cancer preventive behaviors. Methods and material: This quasi-experimental study was carried out on 100 male teachers in Urmia, Iran. The samples were selected via multistage random sampling method. The study data was gatherd using a three-part instrument including demographic information, HBM constructs questionaire, and health performance questionaire. This questionnaire was completed by teachers before and 3 months after intervention. The data was analysed using descriptive statistics, independent and paired t-test through SPSS 20. Results: The mean age among intervention and control groups were 46.2±3.63, 45.5±3.10, respectively. Before intervention, there was no significant difference between two groups in terms of mean scores of the model constructs and health performance (p > 0.05). After intervention, mean scores of perceived suceptibility, perceived severity, perceived benefits, perceived barriers, perceived self-efficacy, and health performance changed. These changes were statistically significant among intervention and control groups (p < 0.001). Conclusion: Educational intervention based on HBM was effective on prostate cancer preventive behaviors. Therefore it is recommended that health educators use model-based instructional plans instead of traditional educational programs. Paper Type: Research Article.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا دیدارلو | ali reza didarlou
urmia university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)

سیامک شیخی | siamak sheykhi
urmia university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)

زهرا سرخابی | zahra sorkhabi
dept. of education and training
اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)

ناصر شرفخانی | naser sharaf khani
urmia university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-610-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات