این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
ادب فارسی
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۹۳-۲۱۱
عنوان فارسی
بررسی جامعهشناسانۀ کاربرد نظام اعتقادی در ادبیّات داستانی کودک و نوجوان (براساس مطالعه موردی آثار هوشنگ مرادیکرمانی)
چکیده فارسی مقاله
از گستردهترین بخشهای ادبیّات هر ملتی، ادبیّات مربوط به کودکان و نوجوانان است که نقش مهمی در آمادهسازی آنان برای ورود به عرصههای اجتماعی ایفا میکند. در این بین نهادهای دینی- فرهنگی ازجمله نهادهای بنیادین (بهویژه در جوامع اسلامی) هستند که در ادبیّات داستانی کودک و نوجوان موردتوجه خاص قرارگرفتهاند؛ لذا در این تحقیق که با هدف شناخت هر چه بهتر چگونگی معرفی و انعکاس نظام اعتقادی در آثار کودکان و نوجوانان صورت پذیرفته، تلاش شده است تا به شیوه توصیفی و تحلیلی و باتوجهبه نظریه ساختارگرایی تالکوت پارسونز، این مسئله در آثار منتخب هوشنگ مرادیکرمانی، از برجستهترین نویسندگان آثار داستانی کودک و نوجوان کشورمان بررسی شود. در این پژوهش نظام اعتقادی آثار داستانی موردمطالعه، در دو قالب کلیِ نهادهای دینی و باورهای عامیانه بررسی و برای تبیین بهتر مطالب، جداول و نمودارهای لازم ارائه شده است. نتیجه این پژوهش نشان از آن دارد که نهادهای دینی بهعنوان یکی از مهمترین نهادهای بنیادین جامعه، در این آثار انعکاس یافته است و باتوجهبه فرهنگ اسلامی جامعه ایرانی، مسائل مذهبی در رأس توجه نویسنده قراردارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Sociological Study on the Use of Ideological System in Child and Adolescent Fiction (A Case Study on the Works of Hushang Moradi Kermani)
چکیده انگلیسی مقاله
Literary works intended for children and adolescents is one of the most extensive parts of any nation's literature that holds an important role in preparing them enter the society. In this regard, religious and cultural institutions - particularly in Islamic societies - are among the most fundamental ones which have attracted especial attentions in children and adolescents fiction. This study has been accomplished to provide a better understanding of the methods have been used to introduce the ideological system and its reflection in child and adolescent fiction, thus, it has been tried to study this reflection, through a descriptive-analytic method and on the basis of Talcott Parsons' theory of "structural Functionalism", in selected works of Hushang Moradi Kermani who is one of the most prominent Iranian authors of fiction for children and adolescents. The ideological system of selected fiction works have been studied, in present study, in two general formats: 1) Religious institutions, and 2) Folk beliefs. The results show that religious-cultural institutions, as one of the important fundamental institutions of the society, have been reflected in the works and religious issues stand at the center of author's attention due to the Islamic culture of Iranian society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا محمودی |
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زابل
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه زابل (Zabol university)
زهرا کیچی |
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)
نشانی اینترنتی
http://jpl.ut.ac.ir/article_59594_b31a7aace46bbc3fdf5e22170b2536d6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/577/article-577-279725.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات