این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تعیین اثربخشی بازی‌درمانی شناختی – رفتاری در تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال نارسا نویسی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تنظیم هیجانی، نقش مهمی در سازگاری تحصیلی دانش‏آموزان دارد، لذا هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی بازی‌درمانی شناختی – رفتاری در تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی دانش‏آموزان دارای اختلال نارسانویسی بود. روش ­کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. از جامعه آماری که شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه‌ی دوم ابتدایی مبتلابه اختلال نارسانویسی منطقه  یک شهر کرج در سال تحصیلی 1401-1400 بودند،30  به شیوه نمونه‌گیری در دسترس نفر انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. و به پرسشنامه تنظیم گراس و جان (2003) و سازگاری تحصیلی تروپ و همکاران (1953) پاسخ دادند. گروه آزمایش در 8 جلسه مداخله آموزشی بازی‌درمانی شناختی – رفتاری شرکت نمودند، درحالی‌که گروه گواه در لیست انتظار بودند. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 واز آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بازی‌درمانی شناختی رفتاری موجب بهبود تنظیم هیجان و افزایش سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال نارسانویسی شد (01/0>P). نتیجه‌گیری: با توجه به مؤثر بودن بازی‌درمانی شناختی – رفتاری در بهبود تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال نارسانویسی، پیشنهاد می‌شود از این روش در کنار برنامه‌های رسمی مدارس استفاده شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی‌درمانی شناختی – رفتاری، تنظیم هیجان، سازگاری تحصیلی، اختلال نارسانویسی.

عنوان انگلیسی Determining the Effectiveness of Cognitive Behavioral Play Therapy in Regulating Emotion and Academic Adjustment of Students with Dyslexia
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Emotional regulation plays an important role in students' academic adjustment, therefore. Therefore, the aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive behavioral play therapy in emotion regulation and academic adjustment of students with dyslexia. Methods: The present study was a quasi-experimental pretest-posttest with a control group. From the statistical population that included all second grade elementary school male and female students with dyslexia in district one of Karaj city in the academic year 2020-2021, 30 were selected by convenience sampling method and were randomly assigned to experimental and control groups.. And responded to the Gross and John (2003) Regulation Questionnaire and the Academic Adjustment Questionnaire by Troop et al. (1953). The experimental group participated in 8 sessions of educational intervention of cognitive-behavioral therapy, while the control group was on the waiting list. Data were analyzed using SPSS software version 22 and univariate and multivariate analysis of covariance. Results: The results of analysis of covariance showed that cognitive behavioral play therapy improved emotion regulation and increased academic adjustment of students with dyslexia (P < 0.01). Conclusion: Considering the effectiveness of cognitive behavioral play therapy in improving emotion regulation and academic adjustment of students with dyslexia, it is recommended to use this method along with formal school curricula.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Introduction, Emotional regulation plays an important role in students&apos, academic adjustment, therefore. Therefore, the aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive behavioral play therapy in emotion regulation and academic adjustment

نویسندگان مقاله محمد محمدپور | Mohammad Mohammadpour
Islamic Azad University , Semnan
دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان

فائزه جهان | Faezeh Jahan
Islamic Azad University , Semnan
دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان

شاهرخ مکوند حسینی | Shahrokh Makvand Hosseini
University of Semnan
دانشگاه سمنان

آمنه معاضدیان | Ameneh Moazadian
Islamic Azad University , Semnan
دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5475-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده توانبخشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات