این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
طراحی الگوی ارتقای قدرتدرونی ایگو بر اساس سبکهای تصمیمگیری و تحملپریشانی هیجانی با میانجیگری ذهنآگاهی در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دانشجویان پرستاری که در شرایط بحرانی مجبور به تصمیم گیری بر بالین بیمار هستند، برای گذراندن دوران دانشجویی و موفقیت شغلی به قدرت درونی ایگوی مطلوبی نیاز دارند. از این رو هدف از مطالعه حاضر بررسی الگوی ارتقای قدرت درونی ایگو بر اساس سبکهای تصمیم گیری و تحمل پریشانی هیجانی با میانجیگری ذهنآگاهی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است که در سال تحصیلی 1401-1400 انجام گرفت. روش کار: این پژوهش از نوع همبستگی با استفاده ازمدلیابی علّی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 1401-1400 میباشند. نمونه مطالعه حاضر شامل 220 نفر بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه های قدرتدرونی ایگو لوئیس و دینگلی و همکاران (2003)، پرسشنامه سبکهای تصمیم گیری اسکات و بروس (1995)، پرسشنامه تحمل پریشانی هیجانی سیمونز و گاهر (2005)، و مقیاس ذهنآگاهی براون و رایان (2003)، استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار SPSS-23 و AMOS-23 استفاده شد. یافته ها: نتایج آماری نشانداد که سبکهای تصمیم گیری شهودی، وابسته، اجتنابی و ذهنآگاهی بر قدرتدرونی ایگو اثرمستقیم دارد و سبکهای تصمیم گیری منطقی، شهودی، اجتنابی و تحملپریشانی هیجانی بر ذهنآگاهی اثرمستقیم دارد (01/0>p). همچنین نتایج حاکی از معنیداری مسیر غیرمستقیم سبکهای تصمیم گیری منطقی، شهودی، اجتنابی و تحمل پریشانی هیجانی به قدرتدرونی ایگو با نقش میانجیگری ذهن آگاهی دانشجویان پرستاری می باشد (01/0>p). نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشانداد مدل نهایی پژوهش، با دادههای گردآوری شده برازش دارد. لذا توجه مراکز آموزش و پروش و مراکز آموزش عالی به نقش عوامل مؤثر در ارتقای قدرت درونی ایگو و ایجاد پیش زمینه سالم شغلی مخصوصاً برای پرستاران از ضروریات این پژوهش است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایگو، تصمیمگیری، تحملپریشانی، ذهنآگاهی
عنوان انگلیسی
Designing a Model for Promoting the Inner Strength of the Ego Based on Decision-Making Styles and Emotional Distress Tolerance With the Mediation of Mindfulness in Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nursing students who are forced to make decisions at the patient's bedside in critical situations need a good internal ego strength to pass their student life and succeed in their career. Therefore, Therefore, the present study is aimed to investigate to investigate the pattern of enhancing the inner strength of the ego based on the decision-making styles and tolerance of emotional distress with the mediation of mindfulness in the female nursing students of the Islamic Azad University of Ahvaz, which was conducted in the academic year 2021-2022. Methods: This research was correlational type using causal modeling and structural equation modeling. The statistical population of this research includes all nursing students of Islamic Azad University in the academic year of 2001-2001. The sample of the present study included 220 people who were selected by purposive sampling method. In order to measure the variables, the internal strength questionnaires of Lewis and Dingley et al. (2003), the decision-making styles questionnaire of Scott and Bruce (1995), the emotional distress tolerance questionnaire of Simmons and Gaher (2005), and the mindfulness scale of Brown and Ryan (2003), was used. In this research, Pearson's correlation method and path analysis were used and its results were analyzed. To analyze the data, Pearson correlation and structural equation modeling were used using SPSS-23 and AMOS-23 software. Results: The statistical results showed that intuitive, dependent, avoidant and mindfulness decision-making styles have a direct effect on the inner strength of the ego, and logical, intuitive, avoidant and emotional distress tolerance decision-making styles have a direct effect on mindfulness (p< 0.01). Also, the results indicate the significance of the indirect path of logical, intuitive, avoidant decision-making styles and tolerance of emotional distress to the inner strength of the ego with the mediating role of mindfulness of nursing students (p< 0.01). Conclusions: The results of this research showed that the final research model fits the collected data. Therefore, the attention of education centers, and higher education centers to the role of effective factors in promoting the inner strength of the ego and creating a healthy career background, especially for nurses, is one of the necessities of this research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ego, Decision-Making, Tolerance-Disturbance, Mindfulness
نویسندگان مقاله
فاطمه یوسفی | Fatemeh Yousefi
Ahvaz Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحداهواز
سحر صفرزاده | Sahar Safarzadeh
Ahvaz Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحداهواز
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5377-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات