این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۳، شماره ۲۲۳، صفحات ۱۳۹-۱۴۵

عنوان فارسی تأثیر رسانه‌‌های اجتماعی بر رفتار خرید بیماران از داروخانه‌‌های شهرستان ساری
چکیده فارسی مقاله  سابقه و هدف: پی‌بردن به ویژگی‌های رفتاری خریداران نقش مهمی‌ در عملکردهای بازاریابی‌ ایفا می‎کند. تبلیغات دارویی رسانه‌ای، بر رفتار خرید مراجعه‌کنندگان تاثیر بسیاری دارد. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر رسانه‌‌های اجتماعی بر رفتار خرید بیماران از داروخانه‌‌های شهرستان ساری است. مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی در شهریورماه سال 1398 روی 427 نفر از مراجعه‌کنندگان به داروخانه‌‌های غیر دولتی مناطق سه‌گانه‌‌‌ی سطح شهر ساری انجام شد. جمع‎آوری داده‎ها با استفاده از پرسش نامه پژوهشگر ساخته انجام شد .پس از مرور نظامند مقالات (15855 مقاله تا سپتامبر 2020)، 16 مقاله برای بررسی نهایی و تنظیم فرم نهایی پرسش نامه انتخاب شد. در نهایت پرسشنامه‌ای شامل 20 سوال 4 گزینه‌ای و‌‌ یک جدول نظرسنجی تنظیم شد. یافته‌ها: از میان افراد شرکت‌کننده در مطالعه 31/4 درصد برای دریافت نسخه پزشک به داروخانه مراجعه کرده‌ بودند. داروهای مرتبط به سرما خوردگی (20/6 درصد) و داروهای مکمل و ویتامین (12/2 درصد) به‌ترتیب بیش‌ترین فروانی را داشتند. 58/5درصد پاسخ‌دهندگان بیان‌کردندکه اثربخشی، مهم‌ترین عامل خرید دارو از داروخانه است. بیش‌ترین رسانه‌ی اجتماعی استفاده شده توسط مراجعان، اینترنت بوده است (51/3 درصد). هم‌چنین 28/2درصد افراد موافق بودند که تبلیغات اینترنتی بهترین راه برای خرید محصول با کیفیت و با ارزان‌ترین قیمت است. استنتاج: نتایج بیانگر تاثیر  رسانه‌های اجتماعی بر رفتار خرید بیماران است لذا شرکت‌‌های دارویی با در دست داشتن این اطلاعات می‌توانند بازاریابی مؤثرتری داشته باشند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار خرید، رسانه اجتماعی، بازاریابی رسانه‌ای

عنوان انگلیسی Impact of Pharmaceutical Digital Marketing on Consumer Behaviors in Sari
چکیده انگلیسی مقاله  Background and purpose: Understanding consumer behavior has a crucial role in marketing process. Successful pharmaceutical marketing affects consumer behavior. In this study we aimed to identify the effect of social media purchasing behavior of patients in pharmacies in Sari, Mazandaran province, Iran. Materials and methods: This descriptive study was carried out in 427 people attending private pharmacies in three regions in Sari, September 2019. We collected data using a researcher-made questionnaire. In order to achieve a proper framework for designing the questionnaire, 16 articles were systematically reviewed. They were selected from 15855 articlrs published until Septemer 2020. Finally a questionnaire consisting of 20 multiple choice questions and an evaluation table was created. Results: Among the participants, 31.4% attended the pharmacies to purchase physicians' prescription, mainly to buy cold medicines (20.6%) and vitamins and supplements (12.2%). Meanwhile, 58.5% of these people reported efficacy of drugs as the main reason for buying medicine from pharmacies. The most used social media was the internet (51.3%) and 28.2% of the participants believed that online advertising was the best marketing strategy that attracted them to buy high quality and low cost health products. Conclusion: Current study showed the influence of social media on consumer behavior. So, pharmaceutical companies are able to use these results for effective marketing and branding.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله consumer behavior, social media, media marketing

نویسندگان مقاله نیوشا اسماعیل زاده | Niusha Esmaealzadeh
Pharmacy Student, Faculty of Pharmacy, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی داروسازی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

عباس کبریایی زاده | Abass Kebriaeezadeh
Professor, Department of Pharmacology Toxicology, Pharmaceutical Management and Economics Research Center, The Institute of Pharmaceutical Sciences, School of Pharmacy, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استاد، گروه سم شناسی داروشناسی، دانشکده داروسازی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد دارو، پژوهشکده علوم دارویی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

پردیس زابلی | Pardis Zaboli
Doctor of Pharmacy, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
داروساز عمومی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

مطهره خردمند | Motahareh Kheradmand
Assistant Professor, Health Sciences Research center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

پدرام ابراهیم نژاد | Pedram Ebrahimnejad
Associate Professor, Department of Pharmaceutics, Pharmaceutical Sciences Research Center, Hemoglobinopathy Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه فارماسیوتیکس، مرکز تحقیقات علوم داروئی، پژوهشکده هموگلوبینوپاتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3373-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده داروسازی
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات