این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۲۵۶-۲۶۴

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر انگیزش پیشرفت و رضایت آموزشی از دانشگاه در دانشجویان پزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: انگیزش پیشرفت و رضایت آموزشی پایین نقش مهمی در افزایش استرس و کاهش تمایل به تحصیل دارد و یکی از راهکارهای بهبود آنها آموزش مدیریت استرس است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر انگیزش پیشرفت و رضایت آموزشی از دانشگاه در دانشجویان پزشکی انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 50 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای با روش آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های انگیزش پیشرفت (هرمانز، 1970) و رضایت آموزشی از دانشگاه (دهقانی و همکاران، 1393) استفاده شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 17 و به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که گروه‌های آزمایش و کنترل از نظر انگیزش پیشرفت و رضایت آموزشی از دانشگاه تفاوت معناداری داشتند. یعنی، روش آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی باعث افزایش انگیزش پیشرفت (001/0 P< ,183/29F=) و رضایت آموزشی از دانشگاه (001/0 P< ,760/36F=) در دانشجویان پزشکی شد. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، پیشنهاد می‌گردد که روانشناسان و مشاوران تحصیلی برای افزایش انگیزش پیشرفت و رضایت آموزشی از دانشگاه می‌توانند از روش آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی در کنار سایر روش‌های آموزشی استفاده کنند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت استرس، ذهن‌آگاهی، انگیزش پیشرفت، رضایت آموزشی، دانشجویان پزشکی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Stress Management Training based on Mindfulness on Achievement Motivation and Educational Satisfaction from University in Medical Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Low achievement motivation and educational satisfaction has an important role in increasing the stress and reducing the desire to study and one of the ways to improve them is stress management training. This research aimed to determine the effectiveness of stress management training based on mindfulness on achievement motivation and educational satisfaction from university in medical students. Methods: Present study was a quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The research population was medical students of Tehran University of medical sciences in the academic year of 2018-19. The research sample was 50 people who were selected by simple available sampling method and randomly divided into two equal groups. The experimental group trained 8 sessions of 90-minutes by stress management training based on mindfulness method and the control group didn't receive training. To collect data used from the questionnaire of achievement motivation (Hermans, 1970) and educational satisfaction from university (Dehghani and et al, 2014). Data were analyzed by SPSS version of 17 and with the method of multivariate analysis of covariance. Results: The findings showed that there were significant differences between the experimental and control groups in terms of achievement motivation and educational satisfaction from university. That's mean, stress management training based on mindfulness method led to increased achievement motivation (F=29/183, P< 0/001) and educational satisfaction from university (F=36/760, P< 0/001) in medical students. Conclusions: Based on the results, it is suggested that academic counselors and psychologists can use the stress management training based on mindfulness method along with other educational methods to increase the achievement motivation and educational satisfaction from university.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stress Management, Mindfulness, Achievement Motivation, Educational Satisfaction, Medical Students

نویسندگان مقاله پریناز بنیسی | Parenaz Banisi
Islamic Azad University of West Tehran Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2382-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات