این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۲۶۵-۲۷۳
عنوان فارسی
بررسی تاثیر آموزش مجازی ایمنی بیمار بر نگرش و عملکرد بالینی دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ایمنی بیمار یکی از دغدغههای جهانی است، زیرا حوادث نامطلوب عواقب جبران ناپذیر زیادی به دنبال دارد. در بین مسائل موجود در مسیر بهبود ایمنی بیمار، آمادهسازی دانشجویان علوم پزشکی از اهمیت شایانی برخوردار است. اتاق عمل به عنوان یکی از واحدهای اصلی بیمارستان که مهمترین مرحله درمانی بیمار را شامل میشود، رعایت نکات ایمنی بیمار حائز اهمیت است، لذا این مطالعه با هدف تعیین بررسی تاثیر آموزش مجازی ایمنی بیمار بر نگرش و عملکرد بالینی دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی بود. با حضور 48 نفر از دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل در سال 1398 انجام شد. نمره نگرش و عملکرد بالینی دانشجویان قبل و بعد از آموزش با استفاده از پرسشنامه اقتباسی و چک لیست محقق ساخته اندازه گیری و جهت آنالیز دادهها از آزمون تی زوجی توسط نرمافزار SPPS نسخه 16 استفاده شد. یافتهها: قبل از مداخله میانگین و انحراف معیار نمرات نگرش و عملکرد به ترتیب 10/11±55/56 و01/24 ± 89/54 بود که بعد از مداخله به نمره 92/9±09/71 و 53 /10± 70/78 رسید. نتایج آزمون تی زوجی نشان داد که بین نمره نگرش و عملکرد قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (001/0>p). نتیجهگیری: نتایج این مطالعه به مدیران بیمارستان جهت ارتقای نگرش و عملکرد کارکنان اتاق عمل، به منظور رعایت کردن ایمنی بیمار و نهادینه کردن جو ایمن و ارتقای کیفیت ارائه خدمات و کاهش حوادث زیانبار کمک میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایمنی بیمار، آموزش، نگرش، عملکرد، اتاق عمل
عنوان انگلیسی
The Effect of Virtual Patient Safety Education on Attitude and Clinical Practice of Operating Room Technology Students of Iran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Patient safety is one of the global concerns, as adverse events have many irreparable consequences. Among the challenges in improving patient safety is the preparation of medical students. Operating room as one of the main units of the hospital which covers the most important stage of patient's treatment is important to observe patient safety. Therefore, this study was conducted to determine the effect of virtual patient safety education on attitude and clinical practice of operating room technology students of Iran University of Medical Sciences. Methods: The present study was a quasi-experimental study. 48 students of operating room technology were present in 1398. Students' attitude and clinical performance scores before and after training were measured using adaptation questionnaire and researcher-made checklist and data was analyzed by SPSS 16 software using paired t-test. Results: Before intervention, mean and standard deviation of attitude and performance scores were 56.55 ± 11.10 and 54.89 ± 24.01 which reached to 71.09 ± 9.92 and 78.70 ± 10.53. Paired t-test results showed that there was a significant difference between attitude score and performance before and after the intervention (p < 0.001). Conclusion: The results of this study help hospital managers to improve the attitude and performance of operating room staff, to maintain patient safety and to institutionalize a safe atmosphere and to improve the quality of service delivery and reduce adverse events.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Patient safety, Virtual education, attitude, practice, operating room
نویسندگان مقاله
صدیقه حنانی | seddighe hannani
IRAN UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES
دانشگاه علوم پزشکی ایران
آلیس خاچیان | Alice Khachian
IRAN UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES
دانشگاه علوم پزشکی ایران
درین نیکبخت | Dorrin Nikbakht
IRAN UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES
دانشگاه علوم پزشکی ایران
حمید حقانی | hamid haghanni
IRAN UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES
دانشگاه علوم پزشکی ایران
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2512-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات