این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۲۷۴-۲۸۱
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر تعلل ورزی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دانشجویان در دوران تحصیل با موانع متعددی روبهرو میشوند، که این امر میتواند موجب بروز تعللورزی در آنان شود و خودکارآمدی تحصیلی آنها را نیز تحتالشعاع قرار میدهد، لذا پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر تعلل ورزی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی انجام شد. روشها: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. برای انجام این پژوهش 40 دانشجو به صورت دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمعآوری اطلاعات در پیشآزمون و پسآزمون از مقیاس تعللورزی تحصیلی و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. برای گروه آزمایش برنامه آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی به مدت 10 جلسه اعمال شد. دادههای جمعآوری شده از طریق نرم افزار SPSS-23 به روش تحلیل کوواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که فرضیههای پژوهش مبنی بر آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر تعلل ورزی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی شهر مشهد مورد تائید قرار گرفته است و دانشجویان گروه آزمایش نسبت به دانشجویان گروه کنترل در پسآزمون به طور معناداری، تعللورزی تحصیلی کمتر و خودکارآمدی تحصیلی بیشتری داشتند. نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر کاهش تعللورزی تحصیلی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی اثربخش است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، تعللورزی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Cognitive and Metacognitive Learning Strategies Training on procrastination and academic self-efficacy of medical students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Students face many obstacles during their studies, which can lead to procrastination and overshadow their academic self-efficacy. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of cognitive and metacognitive learning strategies training on procrastination and academic self-efficacy of medical students. Methods: The research method was Semi-experimental and pre-test-post-test with control group. To do this research, 40 students were randomly assigned to experimental and control groups. For data collection in pre-test and post-test, the Educational Procrastination Scale and Educational Self-Esteem Questionnaire were used. For the experimental group, the cognitive and metacognitive learning strategies training program was applied in a grouped manner for 10 sessions. Collected data were analyzed by SPSS-23 software using covariance analysis. Results: The findings showed that the research hypotheses based on cognitive and metacognitive learning strategies training on procrastination and academic self-efficacy of students of Mashhad University of Medical Sciences have been confirmed. Students in the experimental group have significantly less academic procrastination and more academic self-efficacy. Conclusions: Therefore, it can be concluded that teaching cognitive and meta-cognitive learning strategies is effective on reducing academic procrastination and increasing academic self-efficacy in medical students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cognitive and Metacognitive Learning Strategies, Academic procrastination, Academic Self-efficacy, Students, University of Medical Sciences
نویسندگان مقاله
فریبا سعیدپور | fariba saeedpoor
guilan university
دانشگاه گیلان
سپیده انصاری | sepideh ansari
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبایی
نسیم مصرخانی | nasim mesrkhani
university of mohaghegh ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2523-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات