این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۲۹۳-۳۰۱
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش و تربیت دانشجویان دکترای پرستاری از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا از آنها انتظار میرود به عنوان عاملی جهت پیشرفت علم پرستاری، مشاوران حرفهای و محققان آینده پرستاری عمل نمایند. برای موفقیت هر چه بیشتر دوره دکتری پرستاری در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهرهبرداری از تجارب دانشگاههای موفق، امری ضروری است. در این پژوهش مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری دانشگاه پنسیلوانیا و ایران انجام شد. روش کار: مطالعه توصیفی- تطبیقی حاضر در سال 1398 انجام شد. در این مطالعه تطبیق نظام آموزش پرستاری ایران در مقطع دکتری با دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، صورت گرفت. یافتهها: برنامه هر دو دانشگاه براساس اصول برنامهریزی استراتژیک دارای ارزشها، رسالت و چشم انداز است. فلسفه دانشکده پرستاری پنسیلوانیا تفاوتهای فرهنگی و قومیتی را لحاظ کردهاست درحالی که در ایران به ارائه مراقبتهای پرستاری با توجه به فرهنگ و قومیتهای مختلف توجه نشدهاست. ارائه دروس در دانشگاه پنسیلوانیا به صورت حضوری و مجازی است. برنامههای آموزشی متنوعتر و تعدادی از واحدها اختیاری بوده و به تناسب نیاز دانشجو و عنوان رساله و توصیه استاد راهنما انتخاب میشود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، پیشنهاد میگردد با در نظر گرفتن نقش و وظایف فارغالتحصیلان دوره دکترای پرستاری و نیازهای پیچیده و در حال تغییر جامعه، در محتوا، شیوه ارائه و ارزشیابی برنامه درسی این دوره، بازنگری صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، پرستاری، ایران، پنسیلوانیا
عنوان انگلیسی
Comparative Study of Nursing PhD Curriculum in Iran and Pennsylvania University of United States
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The education and training of nursing PhD students is of great importance because they are expected to act as factors for the advancement of nursing science, professional counselors and future nursing researchers. In order to achieve more success in PhD course Nursing in Iran and identify its weaknesses and strengths, comparative studies and utilization of successful universities' strategies and experiences are necessary. This study aimed to compare the curricula of nursing PhD programs in Pennsylvania University and Iran. Methods: The present descriptive-comparative study was performed in 2019. This study compared the Iranian Nursing Education PhD system with the American University of Pennsylvania using the Brady Model in four stages of description, interpretation, matching, and comparison. Results: The program of both universities is based on the principles of strategic planning with values and mission, vision. The philosophy of the Pennsylvania School of Nursing has included cultural and ethnic differences, while nursing care in Iran has not been given due attention to different cultures and ethnicities. Courses are presented in both in-person and virtual classes in Pennsylvania University. Educational plans are more various and Some of the units are optional and they are selected by the appropriateness of student's need, thesis title and supervisor's recommendation. Conclusions: According to the results of this study, while considering the role and duties of nursing graduates and taking into account the complex and changing needs of society, it is suggested to make reviews in the content and methods of presentation and evaluation of this course.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Comparative Study, Curriculum, Nursing, Iran, Pennsylvania
نویسندگان مقاله
مریم ضیغمی | Maryam Zeighami
Islamic Azad University of Kerman
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
سمیه سلطانی نژاد | Somayeh Soltani nejad
Islamic Azad University of Kerman
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2639-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
توصیفی و نظرسنجی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات