این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۳۰۲-۳۱۱
عنوان فارسی
ارائه الگویی برای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور: اثر نیازهای بنیادین روانشناختی با نقش میانجی عزت نفس
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: سبک زندگی تحصیلی سلامت محور چارچوبی ارزشمند در شناسایی مولفههای انگیزشی و پیش بینی سلامت تحصیلی فراگیران میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای عزت نفس در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور انجام شد. روشها: مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال 1400-1399در برمیگیرد که به صورت نمونهگیری در دسترس تعداد 744 نفر از بین آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور، پرسشنامه عزت نفس و پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی بود. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که سبک ارتقا دهنده تحصیلی سلامت محور با نیازهای بنیادین روانشناختی (35/0) دارای همبستگی مثبت معنادار و سبک بازدارنده تحصیلی سلامت محور با نیازهای بنیادین روانشناختی (32/0) و عزت نفس (21/0) دارای همبستگی منفی معنادار در سطح 01/0 بود. همچنین عزت نفس در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور دارای نقش میانجی بود (05/0 >P). نتیجه گیری: بر این اساس در زمینه طراحی اقدامات لازم به منظور ارتقای رفتارهای سبک زندگی سلامت محور در دانش آموزان میتوان به تدوین برنامههایی در جهت اصلاح عزت نفس و نیازهای بنیادین روانشناختی اقدام نمود. واژگان کلیدی: سبک تحصیلی، دانش آموز، عزت نفس، نیازهای بنیادین روانشناختی
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک تحصیلی، دانش آموز، عزت نفس، نیازهای بنیادین روانشناختی
عنوان انگلیسی
Providing a Model for a Health-Oriented Academic Lifestyle: The Effect of Basic Psychological Needs on the Mediating Role of Self-Esteem
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Health-oriented academic lifestyle is a valuable framework in identifying motivational components and predicting studentschr('39') academic health. The aim of this study was to investigate the mediating role of self-esteem in the relationship between basic psychological needs and health-oriented academic lifestyle. Methods: The present study was descriptive-correlational and structural equation modeling. The statistical population of the present study includes high school students in Tehran in 1300-1400, from which 744 people were selected by convenience sampling. Data collection tools included Health-Oriented Academic Lifestyle Behaviors Questionnaire, Rosenberg Self-esteem Scale and basic psychological needs questionnaire. Results: The results showed that health-oriented educational promoting style with basic psychological needs (0.35) has a significant positive correlation and health-oriented educational deterrent style with basic psychological needs (0.32) and self-esteem (0.21) has significant negative correlation at the level of 0.01. Also, self-esteem had a mediating role in the relationship between basic psychological needs and health-oriented academic lifestyle (P < 0.05). Conclusion: Based on this, in designing the necessary measures to promote health-oriented lifestyle behaviors in students, it is possible to formulate programs to improve self-esteem and basic psychological needs. Keywords: Academic lifestyle, student, self-esteem, basic psychological needs
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic lifestyle, student, self-esteem, basic psychological needs
نویسندگان مقاله
معصومه معصومه جعفری ندرآبادی | Masoomeh Jafary Nadrabady
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
فریبرز باقری | Fariborz Bagheri
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
رضا قربان جهرمی | Reza Ghorban Jahromi
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3026-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات