این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۳۰۲-۳۱۱

عنوان فارسی ارائه الگویی برای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور: اثر نیازهای بنیادین روانشناختی با نقش میانجی عزت نفس
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: سبک زندگی تحصیلی سلامت محور چارچوبی ارزشمند در شناسایی مولفه­های انگیزشی و پیش بینی سلامت تحصیلی فراگیران می­باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه­ای عزت نفس در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور انجام شد. روش­ها: مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی و از نوع مدل­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را  دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال 1400-1399در بر­می­گیرد که به صورت نمونه­گیری در دسترس تعداد 744 نفر از بین آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور، پرسشنامه عزت نفس و پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی بود. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که سبک ارتقا دهنده تحصیلی سلامت محور با نیازهای بنیادین روانشناختی (35/0) دارای همبستگی مثبت معنادار و سبک بازدارنده تحصیلی سلامت محور با نیازهای بنیادین روانشناختی (32/0) و عزت نفس (21/0) دارای همبستگی منفی معنادار در سطح 01/0 بود. همچنین عزت نفس در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور دارای نقش میانجی بود (05/0 >P). نتیجه گیری: بر این اساس در زمینه طراحی اقدامات لازم به منظور ارتقای رفتارهای سبک زندگی سلامت محور در دانش آموزان می­توان به تدوین برنامه­هایی در جهت اصلاح عزت نفس و نیازهای بنیادین روانشناختی اقدام نمود. واژگان کلیدی: سبک تحصیلی، دانش آموز، عزت نفس، نیازهای بنیادین روانشناختی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک تحصیلی، دانش آموز، عزت نفس، نیازهای بنیادین روانشناختی

عنوان انگلیسی Providing a Model for a Health-Oriented Academic Lifestyle: The Effect of Basic Psychological Needs on the Mediating Role of Self-Esteem
چکیده انگلیسی مقاله   Abstract Introduction: Health-oriented academic lifestyle is a valuable framework in identifying motivational components and predicting studentschr('39') academic health. The aim of this study was to investigate the mediating role of self-esteem in the relationship between basic psychological needs and health-oriented academic lifestyle. Methods: The present study was descriptive-correlational and structural equation modeling. The statistical population of the present study includes high school students in Tehran in 1300-1400, from which 744 people were selected by convenience sampling. Data collection tools included Health-Oriented Academic Lifestyle Behaviors Questionnaire, Rosenberg Self-esteem Scale and basic psychological needs questionnaire. Results: The results showed that health-oriented educational promoting style with basic psychological needs (0.35) has a significant positive correlation and health-oriented educational deterrent style with basic psychological needs (0.32) and self-esteem (0.21) has significant negative correlation at the level of 0.01. Also, self-esteem had a mediating role in the relationship between basic psychological needs and health-oriented academic lifestyle (P < 0.05). Conclusion: Based on this, in designing the necessary measures to promote health-oriented lifestyle behaviors in students, it is possible to formulate programs to improve self-esteem and basic psychological needs. Keywords: Academic lifestyle, student, self-esteem, basic psychological needs
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic lifestyle, student, self-esteem, basic psychological needs

نویسندگان مقاله معصومه معصومه جعفری ندرآبادی | Masoomeh Jafary Nadrabady
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

فریبرز باقری | Fariborz Bagheri
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

رضا قربان جهرمی | Reza Ghorban Jahromi
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3026-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات