این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۴۲، شماره ۴۷، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
طرح توسعه خدمات اطلاعرسانی در کتابخانههای مناطق یازدهگانه دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف کلی در پژوهش حاضر این است که با مطالعه وضعیت موجود کتابخانههای مناطق یازدهگانه دانشگاه آزاد اسلامی، طرحی برای توسعه خدمات اطلاعرسانی در این کتابخانهها ارایه شود. روش: روش این پژوهش، پیمایشی– توصیفی است. جامعه آماری، 75 کتابخانه مرکزی واحدهای جامع و بسیار بزرگ را شامل میشود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافتهها: نتایج بررسی نشان میدهد که کتابخانهها برای ارایه خدمات در بخش نیروی انسانی، تجهیزات، فراهمآوری و سازماندهی دچار مشکل بوده و ارایه خدمات الکترونیکی چندان در کتابخانهها رایج نیست و نیمی از کتابخانهها فاقد خدمات الکترونیکیاند. براساس یافتهها پیشنهاد شد «دفتر تحقیق و توسعه کتابخانهها» برای حفظ یکدستی و هماهنگی در سیاستگذاریها، روشها، دستورالعملها، قوانین و مقررات و اعمال استانداردهای کتابخانهای در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی راهاندازی شود تا با حفظ استقلال در حوزه عملکردی، هر کتابخانه بتواند در صورت نیاز از راهکارهای تدوین شده برای انجام فعالیتها استفاده کند. همچنین برای کتابخانهها نیز پیشنهادهایی برای توسعه خدمات اطلاعرسانی در بعدهای نیروی انسانی، سازماندهی، تجهیزات، خدمات و آموزش ارایه شده است
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Plan for Developing Information Services in Islamic of Azad University
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: this research is to present a plan to improve Information Services in libraries of Islamic of Azad University, so that more proper services can be presented to the university community through studying the processes. Methodology: this research is descriptive survey. The target population includes 75 central, main units of libraries. Collecting Information tool is a questionnaire with 35 questions. SPSS is used for analyzing the data. Findings: The results of this research indicate that libraries have many difficulties for providing services due to human resources, equipments, collections, and organizing. Electronic services are not offer in all libraries and half of the libraries lack the electronic services. Furthermore, %17.5 of libraries has designed their website to present their information. Current awareness services and selective dissemination of information have respectively allocated %14.5 and %1.9 to themselves. Using e-mails services is %13.3. Based on the findings, developing professional human resources, organizing, equipment, services and training have been all suggested.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
دکتر فرنوش عظیمی خبازان | azimi khabbazan
نشانی اینترنتی
http://jlib.ut.ac.ir/article_21250_616411a2a809518049f68530691ef738.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/716/article-716-280636.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات