این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۵۳-۶۴
عنوان فارسی
معرفی و بررسی خمسه ای مصور از دوره ترکمانان متعلق به موزه هنر های اسلامی کوالالامپور
چکیده فارسی مقاله
خمسه سرایی و خمسه نگاری از سنتهای دیرپای ادب و هنر فارسی است، چنانچه میتوان از آن بعد از شاهنامه نگاری به عنوان پراقبال ترین کتاب مورد توجه هنرمندان و حامیان نام برد. یک نسخه از خمسه مصور به تاریخ 904 ه.ق، زمان فرمانروایی ترکمانان بر ایران اکنون متعلق به مجموعه نسخ محفوظ در موزه هنر های اسلامی کوالالامپور، مالزی به شماره 5/25/2012 است؛ که تاکنون بررسی نشده است . این نسخه دارای 68 تک نگاره و 5 نگاره دو برگی، به قلم نستعلیق، است و از کاتب، نگارگران و حامی آن اطلاعاتی در دسترس نیست . در این پژوهش سعی بر آن شده است تا وجوه متشخص فرمی این نسخه بررسی و به عنوان سند مکتوبی از نقاشی دوره ترکمان معرفی شود. این پژوهش با دسترسی و مطالعه مستقیم نسخه و نیز استفاده از منابع و اسناد مکتوب به روش توصیفی / تحلیلی انجام شده است. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، خمسه مورد نظر محتملا نسخهای درباری است و علیرغم تنوع موضوعی نگاره ها به جز چند مورد تفاوت چشمگیری در کیفیت نگارهها و جود ندارد؛ هیکلهای جسیم و محدود انسانی در کنار پیکره های متعدد حیوانی و وفاداری به متن منظوم از ویژگیهای بارز آن است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقاشی ایرانی، حکومت ترکمانان، مکتب ترکمان، خمسه نظامی،
عنوان انگلیسی
Illustrated Khamsa of nizami, from Turkman school, in the Possession of the Islamic Art Museum of Kuala Lumpur1.
چکیده انگلیسی مقاله
In Persian literature and Persian painting, versifying and illustrating Khamsa were common for centuries. After ferdowsi's "Shahname", khamsa of Nizami is known to be the most popular poetry book in Persian literature. The Khamsa (Quintet) is a collection of five narrative poems called:"Makhzan Al-Asrar", "khusraw and shirin", "layla and Majnun", "Haft peykar" and "Iskandar nama" composed by Nizami Ganjavi in 6th century.Khamsa Nizami dated 904 A.H. Accession No. 2012.25.5 keeps in "Islamic Art Museum of Kuala Lumpur, Malaysia". This manuscript has sixty eight miniatures and five further double-page miniatures at the start of each book, followed by an illuminated heading with title in white tawqi' script in a gold-ground cartouche, binding with punched and gilt-stamped decoration consisting of chinoiserie cloud bands and interlacing vegetation, with doublures of cut-leather filigreework on blue and gold ground cartouches and cornerpieces,The text is written in a small and neat nasta'liq hand within four columns,typical of the period, whilst the doublures also display an intricate interlace of cut-leather filigree.And headings in gold tawqi. There is no evidence about the calligrapher, painter(s) and patron. One of the seals on the opening leaf is that of "Abd al-Rashid Daylami" (1670),the nasta'liq calligrapher who was lived about a hundred years after manuscript had made, so he could sealed the book as the owner or as the Royal Librarian manager in Mughal court of Shah Jahan.The place of origin is not noted too, but most probably it must be done in Shiraz. This manuscript has been illustrated in Turkman style, which was common in second half of ninth and beginning of tenth century in east, middle and south of Iran. Turkman painting came to fruition under the Qara - Qoyunlu and Aq - Qoyunlu rulers.There are some common features in Turkman school which are presented in Khamsa Nizami 904 A.H. too: Figures are of medium-large size, and mostly their limbs well coordinated; they are squat and sturdy with rather large heads and full round faces.The depictions of architecture are rather simple with little indication of depth. There are two method of rendering the ground (i) in a pale color with simple rocky horizon and stylized grass and plants, and (ii) in green, covered with large bushy masses of vegetation often picked out with yellow or a lighter green, and with no rocky horizon. expanse of lush, floriferous greenery or green on green.Dynamic compositions combined with vibrate colours. Except from some cases there is not much significant differences in manuscripts quality.Bulky bodies and stylizism are significant characteristics of this manuscript.This study attempted to provide a better understanding of Persian Painting in Turkmanan dynasty through studying Khamsa 904 A .H. and introducing this book as a document in Turkman style.The research method is descriptive-explanatory and in data collecting beside, the library method and online data bases, corpus study have been also used. Based on achieved results from the reaserch, Khamsa 904 A .H. probably is a royal manuscript.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمیدرضا روحانی راوری |
مدیر گروه کارشناسی و کارشناسی ارشد نقاشی و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)
آزاده سخاوت |
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد نقاشی دانشگاه هنر اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)
نشانی اینترنتی
http://jfava.ut.ac.ir/article_59655_83431cd1bb44e2079ea8493fdd535086.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1303/article-1303-281534.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات