این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۵۳-۶۲
عنوان فارسی
پارامترهای سمعی در آموزش نوازندگی فلوت
چکیده فارسی مقاله
سبک نوازندگی فلوت در دوران معاصر که معیارها و استانداردهای جهانشمولی را دربرمیگیرد، تحت نفوذ مکتب فرانسه توسعه یافته و کنسرواتوار پاریس در پایهریزی رویکردهای پداگوژیک در نوازندگی این ساز، نقش کلیدی داشته است. علیرغم تعداد زیاد کتب و تمرینات به جای مانده از معلمان این مؤسسه، هیچیک از آنها دستورالعملی مربوط به تکنیک صداسازی و سونوریته مطرح نکردهاند و هر آنچه باقی مانده است، موارد مربوط به مهارتهای مکانیزم و آرتیکولاسیون است. امروزه در جوامعی که موسیقی کلاسیک از ارکان فرهنگ بومی آنها نیست، عدم آشنایی با مفاهیم سونوریته و صداسازی، آموزش و اجرای این سازها را با نقصان روبرو کرده است. این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانهای و مبتنی بر تجربیات شخصی، با معرفی معیارهایی برای کیفیت صوت، آنطور که مدنظر معلمان مکتب کنسرواتوار پاریس بوده است، تمرینهای بنیادی و دستورالعملهای مناسبی را برای دستیابی به سونوریته صحیح معرفی میکند. در این بررسی، سه عنصر مهم یعنی هوموژنئیته، اگالیته، و سوپلس که از نوشتهها و گفتههای معلمان فرانسوی استخراج شده، بهعنوان شالوده صداسازی در مکتب نوازندگی فلوت فرانسه معرفی میشوند و با تمرینهای ارایه شده، راهکارهایی برای دستیابی به کوک پایدار، تمبر، رنگآمیزی و تلفیق صدا معرفی میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فلوت، سونوریته، پداگوژی، کنسرواتوار پاریس، سازهای بادی،
عنوان انگلیسی
Aural Parameters in the Pedagogy of Flute Performance
چکیده انگلیسی مقاله
The French School of Flute playing which was propagated through the leadership of the Paris Conservatoire in the 1890s has been considered as the foundation of flute performance and pedagogy in the modern world. Despite the prolific output of the teacher's of the Paris Conservatoire who widely wrote daily exercise books and studies for their students, a very limited number of these books concentrate on techniques of tone production and sonority and a wide majority consider only the development of dexterity and finger technique as their focus. While acknowledging the importance of finger technique in flute performance, it is common knowledge today, that a lack of consideration of issues related to sound and tonalization can hinder the development of the modern flutist. More importantly, in countries where the western classical tradition of sound is not directly embedded in the aural concepts of that culture, a lack of attention toward the importance of sound quality and tone color can become detrimental in achieving the expressive elements of musical performance. Using library references, as well as applied studies and empirical research, this study has reviewed the important role that Paul Taffanel and Marcel Moyse have played in propagating the aesthetics of sound in flute performance. While reviewing the principles discussed by the two teachers in their memoires as well as the introduction to their method books, the article has reviewed the social trends that led to the development of their thoughts and principles. As a result, particular exercises from different method books for the flute have been selected in order to present instructions and guidelines that enhance the pedagogy of tone and sound production based on the ideals propagated by the two teachers. The article has specifically addressed common terminology used by French teachers in their method books in order to postulate the significance of the words that have been used to describe the quality of sound as desired by the teachers of the Paris Conservatoire. As a result, the article has attributed three major characteristics to the French style of flute playing, namely "homogeneite, egalite, and souplesse", all three of which cover the concept of sound in an integrated multifaceted continuum. Homogeneite refers to the internal qualities of each tone affected by intonation and harmonics, egalite considers the uniformity of sound between notes and neighboring relationships and, souplesse considers the dynamic fluidity of sound in musical inflection. The article further presents suggestions that instigate appropriate instruction toward the realization of these concepts in the given exercises. While introducing parameters that would help flutists produce a more focused and well projected sound crucial for the expressive interpretation of music, it also motivates flute players to discover aspects of musicianship that lead to better intonation, artful blending of sound and better control and stamina in performance. Moreover, it helps flutists have particular objectives in mind while producing tone and sonorities to enhance expressive elements in the interpretation of a given piece.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Flute, Paris Conservatory, Tone Production, Pedagogy, Sound
نویسندگان مقاله
آذین موحد |
دانشیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
زهرا کشاورز |
کارشناس ارشد نوازندگی موسیقی جهانی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jfadram.ut.ac.ir/article_59698_e34b2a97b6fcd7028faa7fb81059fbab.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1304/article-1304-281552.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات