این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۸۵-۹۳
عنوان فارسی
رابطه بین توسعه حرفه ای و اخلاق حرفه ای با توجه به نقش میانجی میزان بکارگیری اصول آموزش بزرگسالان در معلمان ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: اخلاق حرفه ای یکی از عوامل توسعه حرفه ای معلمان است که موجب رشد و تقویت توسعه حرفه ای معلمان میشود. پژوهش حاضر با هدف رابطه بین توسعه حرفه ای و اخلاق حرفه ای با توجه به نقش میانجی میزان بکار گیری اصول آموزش بزرگسالان در معلمان شهر سرایان انجام گردید. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر سرایان در سال تحصیلی 99-1398 که 140 نفر میباشند و نمونه پژوهش که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انجام شد که با جدول مورگان حجم نمونه 103 نفر بودند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفهای، پرسشنامه استانداردهای توسعه حرفه ای معلمان، پرسشنامه محقق ساخته اصول آموزش بزرگسالان بود. روایی پرسشنامهها از نوع محتوایی و پایایی آنها برمبنای ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0، 86/0 و 89/0 برآورد گردید. برای تجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون های تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی و تحلیل مسیر) در نرمافزار spss نسخه 22 و نرم افزار لیزرل استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد بکارگیری اصول آموزش بزرگسالان برای استانداردهای دوم، چهارم، پنجم، هشتم و نهم (ایجاد و حفظ جو یادگیری، سنجش و برقراری ارتباط با نتایج یادگیری، ارزیابی وانعکاس یادگیری وآموزش، دانش محتوایی، بکارگیری تکنولوژی آموزشی) واسطه گر مناسبی برای پیش بینی اخلاق حرفه ای معلمان است. نتیجه گیری: قراردادن استانداردها در برنامه های تربیت معلم و بکارگیری اصول آموزش بزرگسالان در دورههای تربیت معلم میتواند موجب اخلاق حرفهای معلمان می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توسعه حرفه ای، اخلاق حرفه ای، اصول آموزش بزرگسالان
عنوان انگلیسی
The Relationship between Professional Development and Professional Ethics According to the Mediating Role of the Application of Adult Education Principles in Primary Teachers
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Professional ethics is one of the factors of teachers' professional development, which leads to the growth and strengthening of teachers' professional development. The current research was conducted with the aim of the relationship between professional development and professional ethics, considering the mediating role of the application of adult education principles in teachers of Sarayan city. Method: This research was applied in terms of purpose and descriptive in terms of correlation type. The research population of all primary school teachers in Sarayan city in the academic year 2018-2019, which are 140 people, and the sample of the research, which was conducted by simple random sampling method, with the Morgan table, the sample size was 103 people. The research tools were three standard professional ethics questionnaires, teachers' professional development questionnaire, and a researcher-made questionnaire on the principles of adult education. The content validity and reliability of the questionnaires were estimated based on Cronbach's alpha coefficient of 0.83, 0.86 and 0.89, respectively. To analyze the data, descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (one-sample t-tests, correlation coefficient and path analysis) were used in SPSS version 22 software and Lisrel software. Results: The results showed that the application of the principles of adult education for the second, fourth, fifth, eighth and ninth standards (creating and maintaining a learning atmosphere, measuring and communicating with learning results, evaluating and reflecting on learning and teaching, content knowledge, using educational technology) is mediated. It is a suitable tool for predicting teachers' professional ethics. Conclusion: setting standards in teacher training programs and applying the principles of adult education in teacher training courses can improve teachers' professional ethics.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Professional development, Professional ethics, Principles of adult education
نویسندگان مقاله
مسعود طاهرپورکلانتری |
دانشجوی دکتری برنامه درسی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند
هادی پورشافعی |
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2400-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات