این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱۷۲-۱۷۹
عنوان فارسی
ارائه الگوی نقش اخلاق حرفهای در ایجاد مزیت استراتژیک در نظام اداری
چکیده فارسی مقاله
زمینه: نقش راهبردی اخلاق حرفهای در موفقیت معطوف به آینده سازمان غیرقابل انکار است. دوری از اخلاق حرفهای سازمانها را سخت آسیبپذیر و متضرر میسازد و دستیابی به اخلاقحرفهای موجب مزیت استراتژیک میشود. هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی نقش اخلاقحرفهای در ایجاد مزیت استراتژیک در نظام اداری بخش عمومی میباشد. روش: پژوهش حاضر از نوع آمیخته بود. در بخش کیفی جامعه شامل مدیران و معاونین ادارات سازمان امور مالیاتی استانهای شمال کشور بود که از میان آنها 20 نفر با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. تحلیل با استفاده از تکنیک دلفی فازی انجام شد. در بخش کمی از همان جامعه بخش کیفی تعداد 165 نفر با روش تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پرسشنامهها محقق ساخته بود . در نهایت داده ها با روش تحلیل عاملی و مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار Pls مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که بین اخلاقحرفهایی و مزیت استراتژیک رابطه خطی معنیداری وجود دارد هرچه اخلاقحرفهایی بیشتر میشود مزیت استراتژیک بیشتر میشود. اخلاق حرفهای با میانجیگری مدیریت دانش و مسئولیت اجتماعی، مزیت استراتژیک را در سازمان بیشتر میکند. نتیجهگیری: بنابراین سازمانها با رعایت کردن و مبنا قراردادن استانداردها و اصول اخلاقحرفهای سازمان در جهت ارتقای مسئولیت اجتماعی و مدیریت دانش، بسترهای لازم را فراهم نمایند. ارتباط میان مسئولیت اجتماعی و مدیریت دانش با مزیت استراتژیک از طریق تدوین استراتژیهای اجتماعی که بر فرصتها، منابع و امکانات، مهارتها و شایستگیهای سازمانی اثر میگذارند و تأثیر میپذیرند، بیان میگردد. بقاء، موفقیت و در نتیجه مزیت استراتژیک آنها به قابلیتها و شایستگیهایی بستگی دارد که یکی از این قابلیتهای مهم سازمانی مدیریتدانش است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق حرفهای، مدیریت دانش، مسئولیت اجتماعی، مزیت استراتژیک، نظام اداری
عنوان انگلیسی
Provide a Model for the Role of Professional Ethics in Creating Strategic Advantage in the Administrative System
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The strategic role of professional ethics in the success of the future of the organization is undeniable. Avoidance of professional ethics makes organizations severely vulnerable and harmful, and achieving professional ethics leads to strategic advantage. The purpose of this study is to provide a model of the role of professional ethics in creating strategic advantage in the public sector administrative system. Method: The present study is mixed in terms of exploratory nature and applied purpose and in terms of data collection method. The statistical population is 250 people (from the elites, managers and deputies of the Tax Affairs Organization of the northern provinces of the country) who were selected using Morgan table and 163 people were randomly selected and answered the research questionnaires. To investigate the relationship between the variables, the structural equation modeling method was evaluated and validated using Pls software. Results: The research findings showed that there is a significant linear relationship between professional ethics and strategic advantage. The more professional ethics, the greater the strategic advantage. Professional ethics, through the mediation of knowledge management and social responsibility, increases the strategic advantage in the organization. Conclusion: Therefore, organizations should provide the necessary bases for promoting social responsibility and knowledge management by observing and basing on the standards and principles of ethics and professionalism of the organization. The relationship between social responsibility and knowledge management with strategic advantage is expressed through the development of social strategies that affect and are influenced by opportunities, resources and facilities, skills and organizational competencies. Their survival, success, and therefore their strategic advantage depend on the capabilities and competencies that are one of these important organizational capabilities of knowledge management.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Professional ethics, Knowledge management, Social responsibility, Strategic advantage, Administrative system
نویسندگان مقاله
امید فرزین | omid farzin
روح الله سمیعی | roholahe sameiee
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2342-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات