این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۳۱، شماره ۶، صفحات ۶۷۴۶-۶۷۶۳
عنوان فارسی
نقش تحول مثبت نوجوانی و شفقت به خود در گرایش به پرخاشگری دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر یزد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تحول مثبت نوجوانی و شفقت به خود در گرایش به پرخاشگری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر یزد انجام شد. روش بررسی: طرح پژوهش در این مطالعه از نوع توصیفی - همبستگی بود. شرکتکنندگان در این پژوهش 362 دانشآموز دختر مقطع متوسطه دوم دبیرستانهای شهر یزد در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه تحول مثبت نوجوانی گلدهف و همکاران (2014)، پرسشنامه شفقت به خود نف (2003) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با روش همبستگی مبتنی بر رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار 21AMOS انجام شد. نتایج: نتایج نشان داد که تحول مثبت نوجوانی اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر شفقت به خود (0/66=β و 0/01> P) و اثر مستقیم، منفی و معناداری بر پرخاشگری (0/33- = β و 0/01 >P) و شفقت به خود اثر مستقیم، منفی و معناداری بر پرخاشگری (0/29- = β و 0/01 > P) در دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر یزد دارد. نتیجهگیری: شفقت به خود در ارتباط بین تحول مثبت نوجوانی و پرخاشگری در دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر یزد نقش واسطهای دارد و با افزایش تحول مثبت نوجوانی و شفقت به خود در نوجوانان میتوان گرایش آنها به پرخاشگری کاهش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحول مثبت نوجوانی، شفقت به خود، پرخاشگری
عنوان انگلیسی
Role of Positive Adolescent Development and Self-compassion in the Aggression Tendency of Female High School Students in Yazd City
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The present study was conducted with the aim of investigating the role of positive adolescent development and self-compassion in the aggression tendency of female students of high schools in Yazd City. Methods: The research design in this study was descriptive and correlational. The participants in this research were 362 female students in the second grade of high school in Yazd City in the academic year of 2020-2021, who were selected based on random cluster sampling In order to collect data, Goldhoff et al.'s Positive Development Questionnaire (2014), Self-Compassion Questionnaire (2003) and Bass and Perry's Aggression Questionnaire (1992) were used. Data analysis and correlation method based on the approach Structural equation modeling was done using AMOS software, version 21. Results: The results showed that the positive transformation of adolescence has a direct, positive and significant effect on self-compassion (β = 0.66 and P < 0.01) and a direct, negative and significant effect on aggression (β = -0.33 and P < 0.01) and self-compassion have a direct, negative and significant effect on aggression (β = -0.29 and P < 0.01) in the female students of the second grade of high school in Yazd City. Conclusion: self-compassion plays a mediating role in the relationship between the positive development of adolescence and aggression of female students in the second grade of high school in Yazd City and by increasing the positive development of adolescence and self-compassion in adolescents, their tendency to aggression can be reduced.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Positive adolescent development, Self-compassion, Aggression.
نویسندگان مقاله
فاطمه فتوحی | Fatemeh Fotoohi
Psychology and Educational Sciences Department, Yazd University, Yazd, Iran.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
کاظم برزگر بفروئی | Kazem Barzegar Bafroei
Psychology and Educational Sciences Department, Yazd University, Yazd, Iran.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
حسین حسنی | Hossain Hassani
Psychology and Educational Sciences Department, Yazd University, Yazd, Iran.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5084-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات