این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های اقلیم شناسی، جلد ۱۳۹۸، شماره ۳۸، صفحات ۹۳-۱۱۱

عنوان فارسی بکارگیری روش AHP در جانمائی ایستگاه هواشناسی جاده ای در محورهای ارتباطی استان خراسان رضوی
چکیده فارسی مقاله امروزه مدیریت های ترافیک جاده ای وابستگی بسزائی به اخذ صحیح و بهنگام داده های هواشناسی جاده ای داشته بطوریکه هر چه داده های که از ایستگاه ها برداشت می شود دارای دقت بالاتری باشد، میزان صحت تصمیم گیری ها نیز بالاتر خواهد رفت. از این رو تعیین محل جای گیری ایستگاه ها تاثیر بسزائی بر دقت داده های حاصل از آنها دارد. دو عامل تعداد و نوع توزیع مناسب ایستگاه های هواشناسی جاده ای، نقش اساسی را در تعیین و محاسبه داده های هواشناسی یک حوضه ایفا می کنند. عوامل متعددی بر روی مکانیابی یک ایستگاه هواشناسی جاده ای تاثیرگذار بوده مانند عوامل محیطی و توپوگرافی ارتفاع، شیب، سایه، پوشش گیاهی، روشنایی محیطی، دسترسی به امکاناتی نظیر برق و تلفن و ... . در این راستا پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی- تحلیلی و با تاکید بر جنبه کاربردی آن، سعی بر آن دارد تا در استان خراسان رضوی که یکی از پر رفت و آمدترین استان های کشور از منظر ترافیک جاده ای محسوب گردیده و به لحاظ وقوع حوادث جاده ای جزو رتبه های نخست کشور می باشد، به جانمایی ایستگاه های هواشناسی جاده ای در راه های ارتباط اصلی آن مبادرت ورزد. به منظور مشخص نمودن نقطه مکان یابی بهینه از نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی استفاده شده است. لذا بدین منظور پس از تهیه لایه های مورد نیاز از شاخص های ذکر شده، از آنجایی که هر کدام از لایه ها دارای ارزشو اهمیت متفاوتی در شناسایی مکان مناسب می باشند، لذا از روش منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبیAHp جهت اولویت دهی نقاط پیشنهادی استفاده گردیده است. پس از انجام مراحل و اجرای مدل های کاربردی مذکور، مکان های بهینه و مناسب از منظر محیطی، اقلیمی، ترافیکی و خطرپذیری شناسایی و پیشنهاد گردیدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایستگاه هواشناسی جاده ای، GIS، شرایط جوی، سنسورهای هواشناسی جاده ای، روشAHP،

عنوان انگلیسی Using the AHP method in site selecting of the Road Meteorological Stations for the main roads of Khorasan Razavi province
چکیده انگلیسی مقاله Today, road traffic management is highly dependent on accurate and up-to-date road weather data, so the accuracy of more data that is taken from the stations, will be increase the accuracy of the decisions. Therefore, site selecting of the stations has a significant impact on the accuracy of the data obtained from them.Two factors, number and type of appropriate distribution of weather stations, play an essential role in determining and computing the meteorological data of a basin. Several factors affect the location of a road-weather meteorological station, such as environmental factors and climate Data, topography of elevation, slope, shadow, vegetation, environmental lighting, access to facilities such as electricity and telephone, etc. In this regard, the present study, based on descriptive-analytical method and with emphasis on its practical aspect, is trying to find in Khorasan Razavi province, that is one of the most populous provinces of the country in terms of road traffic and incidents Road and it is aimed at locating the meteorological stations of the road in its main ways of communication. Geographic Information System software has been used to determine the optimal location point. Therefore, after the required layers are provided, the mentioned indices, since each layer has a different value and importance in identifying the appropriate location, therefore, the fuzzy logic method and the AHP hierarchy analysis to prioritize the proposed points has been used. After performing the steps and applying models, suitable points were identified from the environmental, climate, traffic and risk perspectives. Abstract: Today, road traffic management is highly dependent on accurate and up-to-date road weather data, so the accuracy of more data that is taken from the stations, will be increase the accuracy of the decisions. Therefore, site selecting of the stations has a significant impact on the accuracy of the data obtained from them.Two factors, number and type of appropriate distribution of weather stations, play an essential role in determining and computing the meteorological data of a basin. Several factors affect the location of a road-weather meteorological station, such as environmental factors and climate Data, topography of elevation, slope, shadow, vegetation, environmental lighting, access to facilities such as electricity and telephone, etc. In this regard, the present study, based on descriptive-analytical method and with emphasis on its practical aspect, is trying to find in Khorasan Razavi province, that is one of the most populous provinces of the country in terms of road traffic and incidents Road and it is aimed at locating the meteorological stations of the road in its main ways of communication. Geographic Information System software has been used to determine the optimal location point. Therefore, after the required layers are provided, the mentioned indices, since each layer has a different value and importance in identifying the appropriate location, therefore, the fuzzy logic method and the AHP hierarchy analysis to prioritize the proposed points has been used. After performing the steps and applying models, suitable points were identified from the environmental, climate, traffic and risk perspectives.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ایستگاه هواشناسی جاده ای, GIS, شرایط جوی, سنسورهای هواشناسی جاده ای, روشAHP

نویسندگان مقاله سینا صمدی |
مدیر گروه پژوهشی اقلیم شناسی بلایای جوی، پژوهشکده اقلیم شناسی

مجید حبیبی نوخندان |
دانشیار، پژوهشکده اقلیم شناسی

احسان فرشته پور |
کارشناسی ارشد، سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی

شراره ملبوسی |
عضو گروه پژوهشی اقلیم شناسی بلایای جوی، پژوهشکده اقلیم شناسی

دانا علیزاده |
پژوهشکده اقلیم شناسی


نشانی اینترنتی https://clima.irimo.ir/article_113324_e8f40ffb3ef4afab30a35003817d5f49.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات