این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های نهج البلاغه
، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۱۶۹-۱۸۱
عنوان فارسی
تفکیک سه معنا از سعادت بر اساس آموزههای نهجالبلاغه
چکیده فارسی مقاله
تبیین معنای سعادت و تعیین حدود و ثغور آن از یک سو کاری دشوار و پیچیده است و از سویی دیگر امری مهم و ضروری برای معنابخشی به زندگی در جهان کنونی است. در این نوشتار برآنیم تا با روش توصیفی – تحلیلی، دیدگاه امام علی علیه السلام از این مفهوم را بر اساس آموزههای نهجالبلاغه استنباط کنیم. بدین منظور نشان میدهیم که از نظر حضرت سعادتی که صرفاً ناظر به بعد محسوس وجود آدمی باشد، و غایتی فراتر از کامیابیهای دنیایی برای بشر در نظر نگیرد، غیر عقلانی و مذموم است که میتوان از آن با عنوان سعادت امیالی یاد کرد و سعادتی که ناظر به هر دو بعد وجود آدمی، یعنی بعد محسوس و معقول او، و معطوف به غایت نهایی انسان باشد، عقلانی و ممدوح است که میتوان از آن با عنوان سعادت اخلاقی نام برد. آنگاه بیان میکنیم که از نظر علی علیه السلام سعادت اخیر، مقدمه و بستر سعادتِ نهایی لحاظ شده است. به این ترتیب سه معنا از سعادت را منظر حضرت شناسایی و معرفی میکنیم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سعادت، سعادت امیالی، سعادت اخلاقی، سعادت نهایی، امام علی علیه السلام، نهجالبلاغه،
عنوان انگلیسی
Distinguishing Three Meanings of Felicity Based on Nahj Al-Balaghah's Teachings
چکیده انگلیسی مقاله
Explaining the meaning of felicity and determining its limits is a difficult task. On the other hand, it is an essential concept as it gives sense to life in today's world. In this article, using the descriptive-analytic method, we intend to infer Imam Ali's opinion on this concept based on the teachings of Nahj al-Balaghah. We showed that, according to Imam Ali (AS), the desire felicity only covers the tangible aspect of human existence and does not consider worldly achievements, which is irrational and reprehensible. Moral felicity considers a person's presence (his perceptible and reasonable characteristics), his ultimate goal, and has a rational and praiseworthy nature. Then we stated that according to Imam Ali (AS), the latter felicity is the introduction and foundation of absolute felicity. In this way, we can identify and introduce three meanings of felicity based on Imam Ali's opinion.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سعادت, سعادت امیالی, سعادت اخلاقی, سعادت نهایی, امام علی علیه السلام, نهجالبلاغه
نویسندگان مقاله
زهره سعیدی |
استادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
نشانی اینترنتی
https://www.nahjmagz.ir/article_176118_212fbc6ee698d82ca4660c28c9de4bb9.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات