این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نهج البلاغه، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۱۰۱-۱۳۶

عنوان فارسی تبیین ابعاد مدیریت استراتژیک در نهجالبلاغه با تاکید بر نامه ۵۳
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش پیش‌رو شناسایی ابعاد مدیریت استراتژیک در نامه 53 با رویکرد استراتژیک و مقایسه این الگوی اسلامی با الگوهای موجود و ارائه یک الگو در سطح حاکمیت است. روش جمع آوری داده‌ها از روش تحلیل محتوا است. در نهایت برای اعتبار روایی کدها و مضامین استخراج شده به تایید 10 تن از آشنایان به نهج‌البلاغه رسید، که در مجموع 273 شاخص و 57 مؤلفه و 14 مقوله بدست آمد که به تایید خبرگان رسید و محورهای مدل شامل 3 محور تدوین، اجرا و ارزیابی بدست آمد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، این نامه علاوه بر تمامی ابعاد مطرح شده در الگوهای موجود ، به ابعادی توجه نموده که در دیگر مدل‌ها مورد غفلت واقع شده است: در بعد تدوین استراتژی به اصول اخلاقی، فرهنگی و بومی‌سازی و در بعد اجرا و تخصیص منابع و مدیریت زمان، به شاخصه‌های معنوی و برنامه‌ریزی در سطح فردی توجه دارد؛ و از حیث ساختار فرماندهی، خداوند به عنوان مبدا فرماندهی در نظر گرفته می‌شود؛ اما در مدل‌های موجود، مبدا فرماندهی، انسان معرفی می‌شود. همچنین به مسائل روانی و اخلاقی در عزل و نصب‌ها و در بعد ارزیابی به ملاقات حضوری با مردم و عدم کنترل بیش از حد زیردستان تاکید دارد. درآخر با استفاده از نامه 53 به یک الگوی مدیریت استراتژیک اسلامی که تفکر و برنامه­ریزی را توامان در خود دارد و با فرهنگ بومی و اسلامی ما از تناسب بالاتری نسبت به مدل‌های موجود برخوردار است دست می یابیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نامه 53 نهج البلاغه، مدیریت استراتژیک، تفکراستراتژیک، برنامه ریزی استراتژیک، حاکمیت،

عنوان انگلیسی Explaining the Dimensions of Strategic Management in Nahj al-Balaghah based on Letter 53
چکیده انگلیسی مقاله The current research aims to identify the dimensions of strategic management in letter 53 through a strategic approach. Then seeks to compare the Islamic model with existing models and present a model at the governance level. The data collection method is content analysis. To confirm the validity of the extracted codes and themes, 10 people familiar with Nahj al-Balaghah checked these codes. In total, 273 indicators, 57 components, and 14 categories were obtained and approved by the experts. The model included 3 axes of formulation, implementation, and evaluation. The findings indicated that letter 53, in addition to all the dimensions mentioned in present models, has paid attention to the dimensions neglected by other models. For example, this model considers ethical, cultural, and localization principles in the development strategy. Also, in the implementation, allocation of resources, and time management, the model pays attention to spiritual characteristics and planning at the individual level. Yet, regarding command structure, this model considers God as the source, but other models consider humans as the source of the command. This model also emphasizes psychological and moral issues in the dismissal and employment of people. In the assessment aspect, it considers meeting people in person and not controlling subordinates. In conclusion, using letter 53, the authors achieve an Islamic strategic management model that combines thinking and planning and is more compatible with our native and Islamic culture than the existing models.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نامه 53 نهج البلاغه, مدیریت استراتژیک, تفکراستراتژیک, برنامه ریزی استراتژیک, حاکمیت

نویسندگان مقاله علی نقی امیری |
استاد و عضو هیئت علمی گروه مدیریت پردیس فارابی قم

ابوالفضل گائینی |
استادیار، عضو هیئت علمی گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم، (نویسنده مسئول).

فاطمه عالمی طامه |
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم


نشانی اینترنتی https://www.nahjmagz.ir/article_170998_1b0ab94263b20e76068632b859b19426.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات