این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
پژوهش های نهج البلاغه
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۴۵-۱۶۰
عنوان فارسی
دلالتهای کیفی تربیتی نهجالبلاغه بر شاخصهای تدریس موثر
چکیده فارسی مقاله
جامعه دینی مبتنی بر منابع اصیل دینی خود، به بازخوانی و طراحی الگوهای کلان اجتماعی میپردازد. در ایران اسلامی که خواهان برپایی تمدن نوین اسلامی است، این مسئله ظهور و بروز بیشتری نیز دارد. یکی از کلان الگوهای نظام اجتماعی در تمدن نوین اسلامی، نظام آموزشی و یکی از منابع اصیل این تمدن نیز نهج البلاغه است. از اینرو ضرورت دارد که دلالتهای تربیتی نهج البلاغه بر شاخصههای تدریس مؤثر مورد بررسی قرار گیرد. از جمله شاخصهای تدریس مؤثر میتوان به گفتار روان، سادهگویی، پرهیز از پیچیدهگویی اشاره نمود. از سوی دیگر، نهج البلاغه نیز نوعی ظریف از فصاحت و بلاغت را در بر دارد که هم از لحاظ محتوایی و هم از لحاظ ساختاری میتواند بیانگر الگوی آموزشی مطلوب باشد. این الگوی آموزشی، توانایی سنجش کمی و کیفی نظام آموزشی مطلوب را هم دارد. پژوهش حاضر اطلاعاتی که به صورت کتابخانهای به دست آورده است، را به صورت توصیفی-تحلیلی بررسی نموده و دلالتهای کیفی تربیتی نهج البلاغه بر شاخصههای تدریس مؤثر، بررسی و کاوش میگردد. اما طراحی الگوی مطلوب مستنبط از نهج البلاغه به پژوهشهای آینده واگذار میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شاخصه، تدریس، نهج البلاغه، آموزش، فرهنگ،
عنوان انگلیسی
Qualitative Educational Implications of Nahj Al-Balaghah on Characteristics of Effective Teaching
چکیده انگلیسی مقاله
The religious community, based on its original religious sources, rereads and designs macro-social models. This issue is even more apparent in Iran, which seeks to establish a new Islamic civilization. One of the significant social system models in the new Islamic civilization is the educational system, and one of the sources of this civilization is Nahj al-Balaghah. Therefore, it is necessary to examine the educational implications of Nahj al-Balaghah on effective teaching. Among the characteristics of effective teaching are fluent speech, simplification, and avoidance of complexity. Moreover, the subtle eloquence and rhetoric of Nahj al-Balaghah represents it as desired educational model regarding content and structure. This educational model can quantitatively and qualitatively measure the desired educational system. The present study obtained the data from the literature review and, using a descriptive-analytical approach, studied the qualitative educational implications of Nahj al-Balaghah on effective teaching. Subsequent studies will provide the desired model based on Nahj al-Balaghah guidelines.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شاخصه, تدریس, نهج البلاغه, آموزش, فرهنگ
نویسندگان مقاله
مهدی محمدزاده بنی طرفی |
استادیار، گروه معارف، پردیس شهید رجائی، دانشگاه فرهنگیان قزوین، ایران
حمیدرضا مشهدی |
استادیار، گروه علوم تربیتی، پردیس شهید رجائی، دانشگاه فرهنگیان قزوین، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.nahjmagz.ir/article_141276_383684a969d48c69eec4ebbeb1c21140.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات