این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های نهج البلاغه
، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۱۱-۳۴
عنوان فارسی
بازتاب هوش هیجانی و مدیریت تضاد در آیینه نهج البلاغه
چکیده فارسی مقاله
هوش هیجانی یا (EQ) مبحثی بسیار مهم در روان شناسی است که سعی در تفسیر جایگاه هیجانها و احساسات در توانمندی انسان دارد. یکی از شایستگیهای مهم هوش هیجانی بحث مدیریت تضاد و تعارض است. مدیریت تضاد را بهرهگیری از هوشمندانهترین روش برای مقابله با تعارض و یا تغییر مسیر آن در جهت اثربخشی و اهداف سازمان یا جامعه تعریف کردهاند. سه شیوه اصلی مدیریت تعارض عبارت است از مدیریت ذهنی و مدیریت نرم و مدیریت سخت تعارض. در پژوهش حاضر؛ پس از تحلیل گوشههای مهمی از زندگی امام علی علیه السلام مانند جریان خلافت پیامبر، جنگ جمل، ماجرای صفّین، ماجرای حکمیت، و آشوب خوارج نتیجه این شد که: امام علی علیه السلام ضمن به کار گیری شیوههای مدیریتی متناسب با انواع تعارضها، اغلب تضادها و تعارضات پیش آمده نزد گروهی از مسلمانان را با درایت و تکیه بر منطق و استدلال و تلاش در جهت اقناع و اصلاح ایشان به شیوه مدیریت نرم حل نموده است. سبک مدیریتی علی علیه السلام در مواجهه با تعارضهایی که در قالب فتنهها و کارشکنیها ظهور یافتند، نشان از هوش هیجانی و توان مدیریتی بالای ایشان در رویارویی با تعارضهای زمان خویش دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
امام علی، هوش هیجانی، مدیریت تضاد، عوامل تعارض، مذاکره،
عنوان انگلیسی
Reflection of Emotional Intelligence and Conflict Management of Ali (AS) in the light of Nahjul Balagha
چکیده انگلیسی مقاله
Emotional intelligence (EQ) is an essential topic in psychology that tries to interpret emotions and feelings in human ability. One of the crucial competencies of emotional intelligence is the discussion of conflict management. Conflict management is defined as using the most intelligent way to deal with conflict or change its direction to help the organization's goals or society. The three main methods of conflict management are mental management, soft management, and hard conflict management. In the present study, after analyzing essential aspects of Imam Ali's (AS) life, such as the caliphate of the Prophet (PBUH), the battle of Jamal, battle of Siffin, the story of Hakamiyat, and the Khawarij uprising. The results indicated that Imam Ali (AS) used the appropriate methods according to the types of conflicts and solved most of the conflicts arisen among the group of Muslims through thoughtfulness and reliance on logic and reasoning. He persuaded and corrected them through soft management. Ali's (AS) management style in encountering the conflicts that emerged in seditions and sabotage shows his emotional intelligence and high managerial ability to face his time conflicts.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
امام علی, هوش هیجانی, مدیریت تضاد, عوامل تعارض, مذاکره
نویسندگان مقاله
نوذر عباسی |
مدرس مرکز آموزش زبان دانشگاه امام صادق علیه السلام ، تهران ،ایران(نویسنده مسئول).
مرتضی قائمی |
استاد گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه بوعلی سینا ،همدان ،ایران
حیدر زهراب |
استادیار گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، قم ،ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.nahjmagz.ir/article_129423_975ba52c84141741ae857c2888b769a8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات