این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
طب و تزکیه
، جلد ۳۱، شماره ۴، صفحات ۲۷۱-۲۶۰
عنوان فارسی
دیدگاه نظریه اخلاقی فضیلت محور در حل تعارضات اخلاقی آموزش دانشجویان پرستاران: مقاله مروری
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: محیطهای آموزشی و بالینی پرستاران مملو از تعارضات اخلاقی است و مربیان و اساتید آموزش پرستاری در این محیط، برای حرفهای شدن دانشجویان مبتنی بر اخلاق در تلاشند. در این راستا نظریه اخلاقی فضیلت محور، میتواند چارچوب اخلاقی مناسبی برای آموزش دانشجویان پرستاری باشد. با این هدف نظریه اخلاقی فضیلت محور در حل تعارضات اخلاقی آموزش دانشجویان پرستاری در یک مطالعه مروری بررسی گردید.روش بررسی: این مقاله از نوع مروری است و برای شناسایی مطالعات مرتبط، جستجو در پایگاه های اطلاعاتی معتبر PubMed, Medline Scops, ERIC, Science Direct, Ovid, ProQuest, IranMedex با کلید واژههای فارسی و انگلیسی تعارض اخلاقی، آموزش، دانشجویان پرستاری، نظریه فضیلت محور و نظریه اخلاقی Ethical Conflict, Nurses, Nursing Students, Virtue Theory and Ethical Theory بدون محدودیت زمانی انجام گرفت. مطالعاتی انتخاب شدند که به زبان فارسی یا انگلیسی بوده و متن کامل آنها در دسترس بود. در نهایت از بین 127660 مقاله 27 مقاله انتخاب شدند.یافته ها: رویکرد اخلاق فضیلت محور در آموزش پرستاری، یاد گیرنده محور و هدف آن آموزش مبتنی بر اخلاق به دانشجویان پرستاری است که باعث توسعهی ارزشهای فردی شده و با ارزشهای حرفهای همسو میشوند و با چهار راهبرد آموزشی الگوسازی، تفکر انتقادی، مطالعه موردی و فرصتهایی برای تمرین صورت میگیرد. نتیجه گیری: فضیلت مستلزم یک فرآیند پویا و طولانی برای رشد و بلوغ اخلاقی است. که ارزیابی پیشرفت فردی در این زمینه دشوار است اما در آموزش دانشجویان پرستاری میتوان به عنوان رویکردی برای پرورش خصوصیات اخلاقی و منش پرستاران آینده در نظر گرفت، تا بستری برای رشد انسانهایی با فضیلت و حرفه ای فراهم شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلمات کلیدی تعارض اخلاقی، آموزش، دانشجویان پرستاری، نظریه فضیلت محور،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کلمات کلیدی تعارض اخلاقی, آموزش, دانشجویان پرستاری, نظریه فضیلت محور
نویسندگان مقاله
حسین محمودی |
استاد ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... ، تهران، ایران
مریم نظام زاده |
مدیر گروه پرستاری مراقبت ویژه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.tebvatazkiye.ir/article_174053_f85701ca3268ed794dca3625a30bb506.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات