این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
آمایش جغرافیایی فضا
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۷۳-۱۹۰
عنوان فارسی
عوامل تشویقی و دلسردی بر استفاده از دوچرخه بهعنوان وسیله حملونقل مطالعه موردی: شهر گنبد
چکیده فارسی مقاله
افزایش استفاده از اتومبیل در شهرها، منجر به ترافیک و مشکلاتی در شبکه معابر شهری، آلودگیهای زیستمحیطی و هوا میشود و این مسئله تمایل افراد جامعه به استفاده از دوچرخه را بیشتر نموده است. هدف از این پژوهش، کشف و توصیف دلایل تشویق و دلسردی در استفاده از دوچرخه در بین دوچرخهسواران، همراه با دلایل سفر آنها و ارتباط این عناصر با پیشینه تصادف است. این پژوهش، توصیفی تجربی است و برای جمعآوری اطلاعات از روش میدانی و کتابخانهای و از ابزارهای پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده استفاده شده است. این تحقیق با انجام یک نظرسنجی الکترونیکی در مورد دلایل و انگیزههای دوچرخهسواری بین 405 دوچرخهسوار گنبدی صورت پذیرفت. نتایج نشان میدهد که سلامت جسمی و تناسباندام، کاهش هزینههای حملونقل و کاهش هزینه تهیه، تعمیر و نگهداری بیشترین عوامل مؤثر در تشویق به دوچرخهسواری و نبود امنیت جانی (احتمال سرقت)، ایمنی فرد کمتر دوچرخهسوار نسبت به سایر وسایل نقلیه و نبود فرهنگ دوچرخهسواری مهمترین عوامل دلسردکننده میباشد. همچنین نتایج پژوهش شکاف جنسیتی قابلملاحظهای در میان دوچرخهسواران را نشان داد که علت آن محدودیتهای فرهنگی عنوان شد. بهعلاوه، شرکتکنندگانی که اصلیترین عوامل تشویقی خود را استقلال، صرفهجویی در زمان و تفریح مطرح کردند و نیز کسانی که اصلیترین عوامل دلسردی خود را شرایط آبوهوایی، نبود فرهنگ دوچرخهسواری و امنیت جانی بیان نمودند، بهاحتمال زیاد دچار سوانح و تصادفات دوچرخهسواری میشوند. باتوجهبه اینکه دوچرخهسواری عموماً با هدف تفریح و با زمان سفر کم صورت میگیرد، نیاز به رشد دوچرخهسواری با هدفهای کاربردی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دوچرخه، سوانح و تصادفات دوچرخه سواری، عوامل تشویقی و دلسردی،
عنوان انگلیسی
Investigation of Encouraging and Discouraging Factors on Bicycle Use as a Transport Mode the Case Study of Gonbad City
چکیده انگلیسی مقاله
Increased use of cars in cities has led to traffic and problems in the urban road network and environmental and air pollution, and this issue has increased the desire of people in the community to use bicycles. The objective of this study was to explore and describe the encouraging and discouraging reasons behind the use of bikes among cyclists, together with the reasons behind their journeys and the relationship of these elements with their crash history. This research is an experimental description and field and library methods and questionnaire, interview and observation tools have been used to collect information. This research was conducted by conducting an electronic survey on the reasons and motivations for cycling among 405 of the Gonbad cyclists. The results show that physical health and fitness, Reduce shipping costs, and Reduce the cost of preparation, maintenance and were the most frequent factors which encouraged cycling. On the other hand, Lack of security (possibility of theft), Less cyclist safety than other means of transportation and Lack of cycling culture were found to be the most relevant discouraging factors. The results also showed that there is a significant gender gap among cyclists and most participants, especially women, mentioned the existing cultural restrictions as an important and effective factor in not wanting to ride a bike. In addition, participants who cited independence and freedom, time savings, recreation, and entertainment as their main motivators, as well as those whose main disincentives were weather conditions, lack of cycling culture. And they expressed safety, they are more likely to suffer from cycling accidents. Due to the fact that cycling is generally done for fun and entertainment and with a short travel time, there is a need to develop cycling with practical purposes. Also, in order to enhance the engagement of the population in this mode of transportation
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دوچرخه, سوانح و تصادفات دوچرخه سواری, عوامل تشویقی و دلسردی
نویسندگان مقاله
سید رسول داودی |
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی گرگان، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
نورالدین دبیری |
گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی گرگان، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
مهناز استادی |
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی گرگان، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
علی غلامی |
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی گرگان، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
نشانی اینترنتی
https://gps.gu.ac.ir/article_175424_802a1acf957879b787f65802dbfb8f62.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات