این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
آمایش جغرافیایی فضا
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۴۹-۱۶۷
عنوان فارسی
ارزیابی پتانسیل تهدید شبکههای حملونقل جادهای با رویکرد پدافند غیرعامل در استان خوزستان
چکیده فارسی مقاله
اهمیت روزافزون و در عین حال، نوظهور بودن موضوع پدافند غیرعامل و پراکندگی و کمبود اطلاعات دراین زمینه از یک سو و اهمیت حیاتی شبکه حملونقل که در زمان بروز بحرانهای انسانی از قبیل جنگ و طبیعی از قبیل سیل و زلزله از آسیبپذیری بالایی برخوردارند، از سوی دیگر، موجب گردیده تا ضرورت ارائه الگو و روشی جامع برای شناسایی پتانسیل تهدید در این شبکه با رویکرد پدافند غیرعامل کاملا مشهود باشد. هدف از این تحقیق، ارائه مدلی با بکارگیری سیستم اطلاعات جغرافیایی و تکنیک-های تصمیمگیری با رویکرد پدافند غیرعامل در راستای شناسایی و ارزیابی پتانسیل تهدید در شبکه حملونقل جادهای میباشد. بدین منظور ابتدا 13 معیار در سه دسته طبیعی، انسانی و حملونقلی شناسایی و با روش دیماتل ارتباطات علی و معلولی آنها ارزیابی شد. سپس با روش فرایند تحلیل شبکه وزندهی شدند و در سیستم اطلاعات جغرافیایی و با بکارگیری منطق فازی، روش ترکیب خطی وزنی، تخمین تراکم کرنل و تابع لکههای داغ به منظور تولید نقشههای پتانسیل تهدید مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مهمترین معیارها، تراکم شبکه جادهای با 141/0، پلها با 133/0، وجود ریل با 124/0 و موقعیت نسبت به شهرها با 104/0 بودند. همچنین نتایج روشهای فازی و ترکیب خطی وزنی محدوده پتانسیل تهدید را در دامنه 21/0 تا 87/0 شناسایی کردند. بخشهایی از شبکه که نزدیک شهرها هستند و پلها دارای بیشترین پتانسیل تهدید بود. همچین تابع لکهداغ نشان داد که مناطق شهری و مناطقی که شبکه دارای تراکم بالا بوده جزو لکههای داغ هستند که جاذب تهدید می-باشند. بر اساس نتایج تحقیق پیشنهاد شد که در برنامهریزیهای جدید برای توسعه شبکه حملونقل از اصول پدافندغیرعامل در طراحی شبکه و به ویژه پلها استفاده گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پدافند غیرعامل، سیستم اطلاعات جغرافیایی، تصمیمگیری چندمعیاره، شریانهای حیاتی، شبکه حملونقل جادهای،
عنوان انگلیسی
Assessing the Potential Threat of Road Transport Networks with Passive Defense Approach in Khuzestan Province
چکیده انگلیسی مقاله
The growing importance and simultaneously, the emergence of passive defense and the dispersion and lack of information in this area on the one hand and the vital importance of the transportation network in times of humanitarian crises such as war and natural disasters such as floods and earthquakes are highly vulnerable. On the other hand, the need to provide a comprehensive model and method for identifying the threat potential in this network with a passive defense approach is obvious. This study aims to present a model using GIS and decision-making techniques with a passive defense approach to identify and evaluate the potential threat in the road transport network. For this purpose, 13 criteria were identified in three categories: natural, human, and transportation, and their causal relationships were evaluated by the DEMATEL method. Then, to generate potential threat maps, they were weighed by the network analysis process method and evaluated in GIS using fuzzy logic, weighted linear combination method, kernel density estimation, and hot spot function. The results showed that the most important criteria were the density of road network with 0.141, stairs with 0.133, the presence of rails with 0.124 and location relative to cities with 0.104. Also, the results of fuzzy methods and weighted linear composition identified the threat potential range in the range of 0.21 to 0.87. The hot spot function also showed that urban areas and areas where the network has a high density are among the threatening hot spots. Based on the research results, it was suggested that in the new planning for the development of the transportation network, the principles of passive defense be used in the design of the network, especially bridges.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پدافند غیرعامل, سیستم اطلاعات جغرافیایی, تصمیمگیری چندمعیاره, شریانهای حیاتی, شبکه حملونقل جادهای
نویسندگان مقاله
رسول افسری |
استادیار گروه شهرسازی، پدافند غیرعامل دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران
جهانبخش بالیست |
گروه محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران
حسن دارابی |
گروه محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران
محمد رضا میرزایی |
گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://gps.gu.ac.ir/article_156690_418f8bd3f6cbc17dd86186748e38046a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات