این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
اخلاق وحیانی
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۶۳-۹۱
عنوان فارسی
تحلیل ملالت بر اساس حکمت متعالیه(چیستی،چرایی،ارزش اخلاقی)
چکیده فارسی مقاله
حس ملالت را میتوان ویژگی فراگیر جوامع مدرن و ریشهی بسیاری از تحولات مثبت یا منفی در انسان دانست. هدف ما این است که بر اساس مبانی حکمت متعالیه، حس ملالت را تحلیل نماییم. ملالت چیست؟ چرا ایجاد میشود؟ و در مواجه با آنچه باید کرد؟ روش کار این بود که ابتدا ملالت و علت ایجاد آن را بر اساس این مبانی توصیف و تحلیل نماییم و سپس بر اساس همان مبانی، اخلاق مواجه با آن را بیان نماییم. نتیجه تحقیق این است که اگر عمل ارادی را دارای سه رکن مهم یعنی تصور مقصود، تصدیق به فایده آن و شوق و اراده برای رسیدن به آن بدانیم، آنگاه ضعف یا عدم شوق و اراده را میتوان تعریف ملالت دانست. عدم تصور صحیح مقصود و عدم تصدیق به فایده آن را میتوان دو دلیل برای ایجاد ملالت دانست. اولی میتواند ناشی از دید محدود ما در مرتبه حسی و خیالیِ هستی باشد و دومی میتواند ناشی از عدم تطبیق آن مقصود با مراتب عمیقترِ نفس ما باشد. رنج ناشی از ملالت، در ابتدا، موجب رویگردانی انسان از یک ظهور به ظهوری دیگر در یکمرتبه و سرگردانی و پوچی میشود؛ اما با داشتن دید تشکیکی به هستی و انسان میتواند موجب رویگرادنی از مرتبه پایینتر وجود و سایههای ماهوی و همسطح آن و ایجاد حرکت اشتدادی انسان به سوی مرتبه بالاتر شود.بنابراین باید ملالت را نشانه عدم رسیدن به مقصود یعنی جامعیت بین وحدت و کثرت دانست و در پی رفع آن بر آمد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ملالت، حکمت متعالیه، ملاصدرا، نفس، عمل ارادی،
عنوان انگلیسی
Philosophical analysis of the concept of boredom based on transcendent wisdom (What, why, moral value)
چکیده انگلیسی مقاله
Boredom can be seen as a pervasive feature of modern societies and the root of many positive or negative developments in humans. Our goal is to analyze the sense of boredom based on the principles of Transcendent theosophy . The result of the research is that if we consider free action to have three important pillars, i.e. conceptualizing the aim, assenting its benefit, and appetite and will to achieve it, then weakness or lack of appetite and will can be considered as the definition of boredom and the lack of correct conception of the action or lack of assenting its benefit can be considered as a reason for boredom.Failure to correctly imagine the purpose and failure to acknowledge its usefulness can be seen as two reasons for creating boredom. The first one can be caused by our limited vision in the sensory and imaginary level of existence, and the second one can be caused by the lack of compatibility of that purpose with the deeper levels of our ego.The suffering caused by boredom, in the beginning, causes a person to turn from one epiphany to another at once and wander and become empty; But having a graded view of existence and man can cause turning away from the lower level of existence and its essential shadows and the level of it, and creating a intensifying movement of man towards a higher level.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ملالت, حکمت متعالیه, ملاصدرا, نفس, عمل ارادی
نویسندگان مقاله
زهرا سلطانیه |
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکاه شاهد
حسن مرادی |
استادیار گروه فلسفه دانشگاه شاهد/تهران/ایران
نشانی اینترنتی
https://ethics.isramags.ir/article_173507_be0c2058d18b7154952727417fd04d6c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات