این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
اخلاق وحیانی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۵-۲۶
عنوان فارسی
مبناگرایی در اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
چکیده فارسی مقاله
وجود قضایای بدیهی و ارجاع قضایای نظری به آنها (= نظریه مبناگرایی) از جمله مباحث مهم معرفتشناسی عام است. در معرفتشناسیِ اخلاق نیز، بهعنوان معرفتشناسیِ مقید یا مضاف، این پرسش مطرح است که آیا علم اخلاق از قضایای بدیهی برخوردار است؟ اگر پاسخ مثبت است وجه بداهت آنها چیست؟ و در ادامه، آیا علم اخلاق میتواند با این بدیهیات، قضایای نظری خود را اثبات کند و از علوم دیگر بینیاز باشد؟ تحلیل درست اینگونه مسائل معرفتشناختی تأثیر زیادی در دفاع از ارزشهای اخلاقی و پاسخ به شبهات آن بهویژه نسبیت و کثرتگرایی اخلاقی دارد. آیتالله جوادی آملی بهعنوان نظریهپرداز برجسته و کمنظیر حوزه علوم انسانی و اسلامی، در آثار خویش به این مسائل پاسخ داده است؛ این نوشتار به روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به تمام آثار ایشان، به نتایجی دست یافت: در علم اخلاق بدیهیاتی وجود دارند که وجه بداهتشان به اوّلی و وجدانی بودن آنهاست؛ این بدیهیات هرچند نقش زیادی در اثبات قضایای نظریِ اخلاق دارند اما موجب نمیشوند که علم اخلاق تماماً از علوم دیگر بینیاز باشد. همچنین در برخی عبارات ایشان ابهاماتی وجود دارد که در ابتدا متناقض بهنظر میآیند لیکن نویسنده کوشیده است با استفاده از نظریات دیگر ایشان، توجیه و جمع مناسبی ارائه داده، تناقض ظاهری را رفع نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژگانکلیدی اخلاق، حکمت نظری و عملی، قضیه اخلاقیِ بدیهی و نظری، مبناگرایی، آیتالله جوادی آملی،
عنوان انگلیسی
Foundationalism in ethics from the perspective of Ayatollah Javadi Amoli; review and explanation
چکیده انگلیسی مقاله
The existence of self-evident theorems and the referral of theoretical theories to them (foundationalist theory) are among the important issues of epistemology. What is their improvisation? Can the science of ethics prove its theoretical propositions with little self-evidentness and is unnecessary to other sciences? The correct analysis of such issues has a great impact on defending moral values and responding to its inequalities, especially relativism and moral pluralism. This text, by way of descriptive-analytical approach and by referring to all of his works, has come to the conclusion that there is an axiom in ethical science that is self-evident in its originality and conscience; That the science of morality is completely unnecessary from other sciences. There are some ambiguities that seem inconsistent at the outset.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
واژگانکلیدی اخلاق, حکمت نظری و عملی, قضیه اخلاقیِ بدیهی و نظری, مبناگرایی, آیتالله جوادی آملی
نویسندگان مقاله
مجید ابوالقاسم زاده |
استادیار دانشگاه معارف اسلامی
نشانی اینترنتی
https://ethics.isramags.ir/article_114147_e885fb1e3c81fa1199d3d2a8263fd9cd.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات